رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم

  • 31 مرداد 1401 - 9:46
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: کاوش در جایی که سئوال یا ابهامی وجود داشته باشد، انجام ‌می‌شود، قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مصیب امیری رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در دومین روز دومین همایش معاونان میراث‌فرهنگی استان‌ها که روز دوشنبه -۳۱ مردادماه ۱۴۰۱ – در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه کاوش‌ها در راستای نیازهای وزارتخانه و جایی که سئوال یا ابهامی وجود داشته باشد، انجام ‌می‌شود، بر ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات به حفاظت پس از کاوش تاکید کرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شناسایی و بررسی، حفاظت و نگهداری همچنین معرفی، آموزش و کاربردی‌سازی را سه ماموریت وزارتخانه در حوزه میراث‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: «شناسایی و بررسی وظیفه پژوهشگاه به‌عنوان بازوی علمی وزارتخانه است. پژوهشکده با پنج پژوهشکده و سه گروه پژوهشی دارای ظرفیت علمی بالایی در داخل و خارج کشور است.

امیری به ضرورت در کنار هم قرار گرفتن ظرفیت پژوهشگاه و استان‌ها تاکید کرد و گفت:  این هم‌افزایی می‌تواند به نتایج‌ مثبتی منجر شود و کارهای منظم و دقیقی صورت گیرد.

وی در توضیح انجام‌ کاوش‌های جدید در کشور بیان کرد: قرار نیست هر جای کشور را کاوش کنیم. از کاوش‌های جدید خودداری می‌شود و کاوش در راستای نیازهای وزارتخانه و جایی که سئوال یا ابهامی وجود داشته باشد، انجام ‌می‌شود.

امیری تصریح‌ کرد: پژوهشگاه به‌عنوان نهاد حاکمیتی نیازهای کشور را احصا و بر اساس آنها کاوش‌ انجام‌ می‌دهد. کاوش‌ها به سئوال محور بودن محدود شده و به همین دلیل آمار کاوش در کشور پایین آمده است. باید کار خروجی داشته باشد و دارای ضرورت باشد یا به ابهام و پرسشی پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه پژوهشگاه در راستای تخصیص بودجه به استان‌ها وظیفه ندارد، افزود: با این وجود در راستای بررسی و شناسایی و تهیه اطلس‌های مختلف هر میزان که استان‌ها اعتبار بگذارد، معادل آن را پژوهشگاه برای سامان‌دهی اطلس باستان‌شناسی و دیگر حوزه‌ها می‌گذارد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به ایجاد شورای پژوهشی در استان‌ها و اعتبارات پژوهشی یک درصد به‌عنوان دو پیشنهاد مطرح شده از سوی پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها با توجه به نیازهای جمع‌بندی شده در استان‌ها و مشورت با آن‌ها انجام می‌شود.

وی در توضیح مخالفت با برخی موضوعات از سوی پژوهشگاه‌ها برای صدور مجوزها بیان کرد: پژوهشگاه مخالفتی در هیچ‌ موضوعی ندارد مگر اینکه مواردی وجود داشته باشد، از جمله اینکه برخی استان‌ها درباره کاوش‌های انجام شده گزارشی به پژوهشگاه ارائه نداده‌اند.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری الزام به حفاظت پس از کاوش را نکته مهمی دانست و افزود: بخشی از اعتبارات باید به حفاظت پس از کاوش اختصاص داده شود و نباید مکان پس از کاوش رها شود.

وی در پایان به مشارکت پژوهشگاه در زمینه چاپ کتاب‌ها با موضوع‌های عمومی، برگزاری نشست‌های تخصصی و  بزرگداشت‌ها اشاره کرد و افزود: تلاش ما انجام فعالیت‌ها به شکل قانونمند و ضابطه‌مند و در راستای کاربرد بهتر است.

دیدگاه