آخرین وضعیت بارش‌های موسمی در فارس

  • 07 مرداد 1401 - 11:41
آخرین وضعیت بارش‌های موسمی در فارس

تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان فارس و آخرین وضعیت هواشناسی و وقوع سیل در شهرستان‌های فارس حاکی از آن است که این بارش‌ها تا کنون ۱۵شهرستان فارس را درگیر کرده و خساراتی زیرساختی نیز بر جای گذاشته است؛ این بارندگی‌های امروز در نقاط مرکزی، شمالی و شرقی استان فارس با شدت بیشتری ادامه دارد.

به گزارش ایرنا؛ عصر روز ۳۱ تیرماه بود که ناگهان میهمانی‌ ناخوانده از راه رسید و چه بی‌رحمانه در تابستانی گرم بغض فروخورده خود را در آسمان شرق فارس خالی کرد  و ۲۲ نفر را به کام مرگ کشید. میهمانی ناخوانده به نام «مونسون» که با ورودش به استان فارس سبب شد تا در یک چشم بر هم زدن شاهد جان‌باختن ۲۲ نفر از هموطنان در سیل ناشی از آن در «استهبان» باشیم. این حادثه در تفرجگاه‌های منطقه رودبال به وقوع پیوست.

روایتی از روزهای نفس‌گیر سیل مرگبار استهبان 

پس از وقوع این حادثه تلاش‌هایی نفس‌گیر برای نجات مفقودان و امدادرسانی به مصدومان سیل آغاز شد. سه روز پس از سیل رودبال استهبان مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس پایان عملیات جستجو را با کشف پیکر آخرین قربانی این سیل اعلام کرد.

در این میان مسئولان استان فارس اقدامات و پیگیری‌های لازم را برای یافتن عوامل بروز این حادثه و امدادرسانی به سیل‌زدگان را در دستور کار قرار دادند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور هم در تماس تلفنی با استاندار فارس بر ضرورت پیگیری قاطع و سریع این حادثه تأکید کرد و از استاندار خواست تا با تشکیل کمیته‌ای با ترکیب مسئولان مربوطه، ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.

به دنبال تأکیدات معاون اول رئیس جمهور برای رسیدگی فوری به حادثه سیل استهبان، وزیر کشور نیز برای بررسی روند امدادرسانی و دلجویی از خانواده جانباختگان سیل به استان فارس سفر کرد و از نزدیک در جریان امور قرار گرفت و در نهایت رسیدگی به وضعیت خسارت‌دیدگان سیل را در سریع‌ترین زمان خواستار شد.

استاندار فارس روز شنبه اول مردادماه در بازدید از مناطق سیل زده استهبان اعلام کرد: با توجه به گلایه برخی از ساکنان روستاهای این منطقه مبنی بر تصرف غیرقانونی حریم رودخانه، چنانچه این موضوع توسط کمیته کارشناسی به اثبات برسد، این حریم تا پایان شهریورماه امسال باید رفع تصرف شود.

محمدهادی ایمانیه همچنین دوم مردادماه را در فارس عزای عمومی اعلام کرد.

اما تلاش برای جبران خسارت زیان‌دیدگان و کاهش تألمات روحی آنان به همین جا ختم نشد رییس کل دادگستری استان فارس نیز در بازدید خود از این منطقه اعلام کرد که کارگروه ویژه مرکب از دستگاه‌های اجرایی و اداره کل بازرسی استان جهت بررسی ابعاد مختلف حادثه سیل استهبان تشکیل شده است.

رییس جمهور نیز در دوم مردادماه در گفتگوی تلفنی با استاندار فارس، ضمن پیگیری حادثه سیل، در جریان آخرین جزئیات و اطلاعات عملیات جست‌وجوی ناپدیدشدگان قرار گرفت و دستور داد تا از ظرفیت همه دستگاه‌های ملی و محلی برای جبران خسارت آسیب‌دیدگان و تسکین آلام داغ دیدگان استفاده شود. همچنین با تصویب دولت، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور امدادرسانی و جبران خسارات ناشی از سیل در استهبان فارس اختصاص یافت.

هشدار قرمز هواشناسی و ادامه بارش‌های تابستانی 

با این حال بارندگی‌ها در استان فارس همچنان ادامه یافت و با هشدار هواشناسی و صدور اخطاریه سطح قرمز مبنی بر تشدید بارش‌های موسمی همراه با تندبادهای موقتی و سیلاب در مناطق مستعد، ستاد مدیریت بحران فارس به حالت آماده باش در آمد تا شاید مردم فارس برای باری دیگر شاهد تجربه تلخ جاری شدن سیل نباشند. 

در پی اعلام هشدار قرمز هواشناسی مقرر شد مناطق و روستاهای ناایمن تخلیه و تفرجگاه‌ها تعطیل شوند.

بر همین اساس فرماندار شهر شیراز اعلام کرد: به منظور حفاظت از جان شهروندان شیرازی در زمان فعالیت سامانه بارشی موسمی، روستای گردشگری قلات و تمام تفرج‌گاه‌های طبیعی شیراز تعطیل و پس از بررسی خطر رانش کوه بر اثر سیلاب، دستور تخلیه منازل ۲کوچه در انشعابات بلوار جمهوری اسلامی صادر شد. همچنین با تدابیر اتخاذ شده از سوی اداره کل راه آهن استان فارس همه نیروهای خدماتی، فنی و عملیاتی این اداره کل در آماده باش کامل قرار گرفتند و به همین منظور قطار نجات در شیراز مستقر شد.

ستاد مدیریت بحران شهرداری نیز اعلام کرد که کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز و پل شاهد از ساعت ۲۴ چهارشنبه ۵مردادماه تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس نیز ششم مردادماه اعلام کرد که با توجه به هشدار اداره کل هواشناسی استان، ۵۰۰ راهدار به همراه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری برای خدمات‌رسانی به کاربران جاده‌ای در آماده‌باش کامل قرار دارند. 

وضعیت شهرستان‌ها فارس در پی بارندگی‌های شدید 

با آغاز بارندگی‌ها در روز سه‌شنبه ۴مردادماه‌، فرمانداران شهرستان‌های فارس هم با برگزاری نشست‌های ستاد مدیریت بحران بر ضرورت آمادگی کامل اعضای این ستاد و همه دستگاه‌های خدمات رسان برای جلوگیری و کاهش و مهار خطرات ناشی از وقوع بارش‌های سیل‌آسا  تأکید کردند.

فرمانداران شهرستان‌های جنوب فارس از جمله لارستان، خنج، گراش و اوز و جویم با تشکیل ستاد مدیریت بحران و یا با صدور اطلاعیه‌ها نسبت به وقوع سیلاب به مردم و شهروندان هشدار دادند و از مدیران دستگاه‌های مختلف خواستند تا در روزهای آینده به طور کامل در دسترس و آمادگی کامل باشند. 

لارستان؛ لغو مأموریت‌ها و مرخصی مدیران این شهرستان

لارستان یکی از شهرستانهایی بود که بیشترین میزان بارندگی را در روز نخست این بارش‌ها به خود اختصاص داد به‌گونه‌ای که مأموریت‌ها و مرخصی مدیران و کارکنان دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران در این شهرستان تا اطلاع ثانوی لغو شد و شهرداری لار به ساکنان بافت فرسوده دستور تخلیه داد.

فرماندار ویژه لارستان نیز اعلام کرد: بیشترین میزان بارش‌ها متعلق به شهر لار و بخش مرکزی شهرستان لارستان با ۳۷ میلیمتر بارش بوده است و این بارش‌ها خساراتی را به برخی زیرساخت‌های شهری و روستایی، تأسیسات و امور زیربنایی و بخش کشاورزی وارد کرده است. بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران این شهرستان بیش از ۶۰ اصله درخت و حدود ۳۰ پایه برق روشنایی در مناطق مختلف شهر لار و بر اثر بروز تندباد سهمگین قطع و برخی محله‌های شهر هم تا نیمه‌های شب با قطعی برق مواجه سدند

گراش؛ تخلیه سه سکونتگاه قدیمی

شهرستان گراش نیز از دیگر شهرستان‌هایی بود که با بارندگی و آبگرفتگی شدید مواجه شد. فرماندار شهرستان گراش نیز دستور تخلیه سه سکونتگاه قدیمی را که دارای خانه‌های ناایمن و فرسوده هستند،صادر کرد.

محمودطاهرزاده با بیان اینکه این سکونتگاه‌های ناایمن شامل محمدآباد، سلطان‌آباد و باغ موسی در حاشیه شهر گراش می‌شوند، اعلام کرد: بر اثر بارش شدید باران و وزش تندباد بیش از ۸۰ اصله درخت در بلوارها و میادین شهر گراش شکسته شده و ۷۰ واحد مسکونی در این شهر دچار آبگرفتگی شدند. وی همچنین افزود: ۱۴ اکیب امدادی و خدماتی مشغول انجام خدمات و امدادرسانی به مردم در مناطقی هستند که دچار سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند.

داراب؛ ۱۱ روستای خسارت دیده از سیل 

همچنین با آغاز بارش‌های سامانه در جنوب شرق استان، فرماندار ویژه داراب دستور تخلیه چهار روستا و برخی از خانه‌های ناایمن در جنوب این شهر را صادر کرد و چهار روستای زین‌آباد، رمبه، علی آباد آذرگون و همچنین کوه سفید تخلیه و اهالی این روستاها به مدرسه‌ای در جنت شهر منتقل شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز ۶مرداماه اعلام کرد: در پی بارندگی‌های سه روز گذشته در شهرستان داراب، سیل به ۱۱ روستای این شهرستان خسارت وارد کرده و سبب تخلیه چهار روستا شده است.

سپیدان؛ ممنوعیت گردشگران از حضور در تفرج‌گاه‌های این شهرستان‌

سرپرست فرمانداری شهرستان سپیدان هم با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع بارش‌های شدید و احتمال جاری شدن سیل، به مسافران و گردشگران توصیه کرد که تا شنبه ۸ مردادماه جاری، از سفر به این شهرستان برای استفاده از تفرجگاه‌ها و مناطق گردشگری آن جدا خودداری کنند.

محمدرضایی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها و مجموعه‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهرستان در آماده‌باش کامل هستند، افزود: تنگ تیزاب، آبشار مارگون، ششپیر و چله‌گاه از جمله مناطقی هستند که به مردم تأکید می‌شود از حضور در این اماکن خودداری کنند. 

 شرایط کنونی استان 

خلیل عبدالهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۵ شهرستان فارس از روز سه‌شنبه چهارم مردادماه تاکنون درگیر بارندگی‌های شدید تابستانی شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس ادامه داد: شهرستان‌های داراب، بختگان، نی‌ریز، سرچهان، کوار، فراشبند، فیروزآباد، نورآباد، لارستان، گراش، کازرون، مرودشت، شیراز، صدرا و سپیدان درگیر بارش‌های شدید هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت در سراسر استان پایدار است، گفت: خوشبختانه مشکل مناطقی که دیروز به دلیل شدت بارندگی با قطعی آب و برق مواجه شدند برطرف شد و در حال حاضر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد و تنها روستای صالح آباد بختگان که قریب به ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد هنوز با مشکل قطعی برق روبه رو است. این روستا شب گذشته تخلیه شد و اهالی آن به نقاط امن منتقل شدند.

شدت بارش‌ها در بعدازظهر امروز 

عبدالهی اعلام کرد: عصر امروز بارش‌ها شدت بیشتری خواهد داشت و بارندگی‌های امروز در نقاط مرکزی، شمالی و شرقی استان فارس خواهد بود؛ شدت بارندگی در شیراز هم نسبت به روز گذشته بیشتر خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در رابطه با خسارات ناشی از این بارندگی‌ها که از روز سه‌شنبه ۴ مرداد ماه آغاز شده است، گفت: تاکنون هیچگونه خسارت جانی گزارش نشده است و در این مدت تنها با آبگرفتگی منازل روبه رو شدیم و به زیرساخت‌هایی از جمله آب و برق خسارت وارد شد.

وی توصیه کرد: با توجه به اینکه این سامانه بارشی تا دوشنبه ادامه دارد از مردم فارس خواهشمندیم هشدارها را جدی بگیرند و از منازل خود به ویژه در زمان بارندگی خارج نشوند. 

این مقام مسئول ادامه داد: متأسفانه علی رغم هشدارها هنوز هم شاهد حضور مردم در پارک‌ها و حاشیه رودخانه‌ها هستیم و با توجه به شدت بارندگی و احتمال قطع درختان و بالا آمدن آب رودخانه‌ها نشستن در پارک‌ها و مستقر شدن در حاشیه رودخانه‌ها می‌تواند خطرات بسیاری به دنبال داشته باشد.

وضعیت اهالی روستاهای تخلیه شده

وی در خصوص وضعیت اهالی روستاهایی که مجبور به تخلیه منازل خود شدند، گفت:  با توجه به اینکه بالادست این روستاها شیب زیادی دارد این مناطق در معرض آبگرفتگی قرار دارند اهالی روستاهایی که محل زندگی خود را تخلیه کرده‌اند تا زمانی که وضعیت عادی نشود امکان بازگشت و اسکان در منازلشان ندارند.

عبدالهی اضافه کرد: امدادرسانی به اهالی این روستاها در حال انجام است و در این مدت سه وعده غذای گرم در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی افزود: ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها و تمام دستگاه‌های اجرایی در این مدت پای کار بودند و به محض بروز هر مشکلی سریعا اقدامات لازم برای برطرف شدن آن مشکل انجام می‌شد.

هلال احمر نیز از صبح روز گذشته کالاهای امدادی خود را توزیع کرد و مشکل ۱۵ روستایی که در شهرستان داراب با قطعی آب مواجه بودند برطرف شد و آب این روستاها کمتر از شش ساعت وصل شد.

بیشترین میزان باران در روز گذشته

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با بیان اینکه مشکل مناطقی که با قطعی برق مواجه بودند در کمتر از یک ساعت حل شد، گفت: تا روز گذشته بیشترین بارندگی با ۶۵ میلیمتر متعلق به شهرستان داراب بود و سایر شهرستان‌ها هم بیش از ۲۰ میلیمتر بارندگی داشتند.

وی عنوان داشت: در شیراز در مناطق شمالی شهر از جمله گلستان و شهرک سعدی قریب به ۳۰ میلیمتر بارندگی داشتیم که این بارندگی منجر به آبگرفتگی سطحی شد اما با مشکل خاصی روبه رو نشدیم. چند روستا هم پیرامون شیراز دچار آبگرفتگی شدند که آب روستاها تخلیه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اعلام کرد: جاده قدیم فسا- داراب که به دلیل بارندگی شدید و رانش زمین بسته شده بود در حال حاضر باز شده است. البته شب گذشته محور ارسنجان-بختگان نیز به دلیل آبگرفتگی مسدود شد که در حال حاضر این مشکل نیز برطرف شده است.

دیدگاه