مدیرکل امور پایگاه‌های میراث منصوب شد

  • 02 مرداد 1401 - 16:32
مدیرکل امور پایگاه‌های میراث منصوب شد

پس از هفته‌ها بحث بر سر انتخاب مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، سرانجام «رضا سامه» با تخصص معماری در این سمت منصوب شد.

رضا سامه با حکم علی دارابی ـ‌ معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی که پیش‌تر فرهاد عزیزی مسؤولیت آن را بر عهده داشت، منصوب شد.

رضا سامه دارای دکترای تخصصی معماری از پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران را دارد و عضو هیأت‌ علمی و معاون پژوهشی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) است. مدیریت حوزه ریاست دانشگاه هنر و مدیریت مرکز هنر و معماری جهاد دانشگاهی از دیگر سوابق حرفه‌ای او است.

عضویت در شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان قزوین، عضو هیأت راهبردی پایگاه میراث‌فرهنگی بافت تاریخی شهر قزوین و اجرای پروژه مطالعاتی و طراحی در حوزه مرمت بافت‌ها و بناهای تاریخی، از جمله سوابق و فعالیت‌های رضا سامه است که روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گزارش کرده است.

پژوهش‌های سامه بیشتر در حوزه‌های روش‌شناسی پژوهش در معماری، طراحی‌پژوهی، تاریخ و تئوری معماری، تاریخ هنر، میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی و معماری بومی، گردشگری شهری و روستایی، بهسازی بافت‌های تاریخی است.

براساس آخرین گزارش اداره کل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ پایگاه ملی و ۴۸ پایگاه جهانی در کشور فعال شده است.

دیدگاه