۲۳ کارگاه مرمت در ارگ جهانی بم فعال شده است

  • 31 تیر 1401 - 10:18
۲۳ کارگاه مرمت در ارگ جهانی بم فعال شده است

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم از فعالیت ۲۳ کارگاه مرمت و حفاظت در این ارگ تاریخی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان محسن قاسمی افزود: ۱۲ کارگاه مرمتی، سه کارگاه حفاظتی و هشت کارگاه تولید مصالح در ارگ تاریخی بم فعالیت دارند.

وی تصریح گرد: مرمت خانه های حاکم، فرمانده قشون،  ساباط و خانه میراکبر، برج جنوب‌شرقی اصطبل، مدرسه میراکبر، مدرسه میرزا نعیم، یخدان، فاز دوم ضلع جنوبی اصطبل و خانه‌های یک تا چهار جنب حصار جنوبی ارگ تاریخی بم جزو کارگاه‌های مرمتی به شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن ادامه داد: کارگاه‌های حفاظتی نیز به تناسب نیاز فعال می‌شوند که هم‌اکنون اندود کاهگل پشت بام‌های مسجد پیامبر اعظم(ص) و پشت بام کاروانسرا و بخشی از دیوارهای این بنای خشتی در حال انجام است.

قاسمی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ۶ کارگاه تولید مصالح در ارگ تاریخی راه‌اندازی شده بود که به هشت کارگاه رسیده و در حال فعالیت است.

ارگ ثبت جهانی بم که ایجاد آن به دوره ساسانیان می رسد بزرگترین سازه خشتی در دنیا شناخته می‌شود و به‌ عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های استان کرمان، در جنوب شرقی حاشیه کویر لوت و در شهر بم جای گرفته است. این بنا با معماری جذاب نمونه‌ای دیدنی از ساختار دفاعی در ایران کهن را به نمایش می‌گذارد.

ارگ بم در زلزله دیماه ۱۳۸۲ آسیب فراوانی دید و در فهرست آثار تاریخی در خطر یونسکو قرار گرفت که بتدریج روند بازسازی آن آغاز شد و اکنون از فهرست آثار در خطر بیرون آمده است.

دیدگاه