ضرورت تشکیل شورای نخبگان مرمت

  • 29 تیر 1401 - 14:37
ضرورت تشکیل شورای نخبگان مرمت

رئیس ایکوموس ایران درباره مرمت گنبد مسجد امام اصفهان گفت: باید شورایی متشکل از نخبگان حوزه مرمت تشکیل می‌شد و تمام تجربیات مرمتی مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ بعد این گنبد جهانی را مرمت می کردند.

مهدی حجت در واکنش به موضوع مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اظهار کرد: درباره اینکه اقدامات انجام شده روی گنبد مسجد درست بوده یا نه باید گفت اعلام صحت یا اشتباه بودن آن به عوامل متعددی بستگی دارد. باید بدانیم چه امکاناتی در اختیار افراد بوده و چه افرادی اظهار نظر کرده اند و دلایلشان چه بوده است. داوری کردن درباره اینکه این بیمار را بهتر می‌توانستیم معالجه کنیم یا نه به موضوعات و اطلاعات متعددی نیاز دارد. باید افراد از این نظر که چه نوع قراردادهایی داشته اند و و در چه شرایطی کار کردند، بررسی شوند. ما نمی‌توانیم همین طوری بدون اطلاع از تمام جوانب داوری کنیم. چون تمام عوامل در کیفیت انجام کار مؤثر هستند. ما از همه این عوامل باخبر نیستیم.

وی افزود: قبلاً در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان گفته بودیم که انجام کار با تصمیمات محدود اشتباه است. این آثار جزو میراث جهانی کشورمان هستند. نباید مرمت آنها توسط عده‌ای محدود با تصمیمات محدود انجام شود. برای تصمیم گیری روی این گنبدها می‌بایست شورای علمی مرمت تشکیل می‌شد و روش‌های مختلف مرمت با توجه به شرایط موجود مورد بررسی قرار می‌گرفت. به عنوان مثال اگر شخصی بیمار شود، حتی اگر پزشک خانوادگی هم داشته باشد، باز هم برای جراحی او، شورای پزشکی تشکیل می‌دهند. این آثار هم جزو میراث جهانی هستند. می‌توانستیم از تخصص‌های بین المللی هم استفاده کنیم. حالا اگر از تخصص داخلی هم استفاده شد، می‌بایست در جلسه‌ای تمام تجربیات و دانش مرمتی در کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت و حتی کسانی که الان معترض هستند، نظرشان را در آن شورا می‌دادند تا بهترین روش برای مرمت در نظر گرفته می‌شد. اما روشی که اکنون برای مرمت میراث ما در نظر گرفته می‌شود، اشتباه است. این اتفاق نه تنها برای مسجد امام اصفهان بلکه در مورد مسجد شیخ لطف الله هم افتاد.

رئیس ایکوموس ایران تصریح کرد: توصیه ایکوموس و اعضا این است که باید روش مواجه شدن با آثار برای مرمت تغییر کند و از شورای نخبگان استفاده شود. این میراث متعلق به همه مردم است و باید برای مرمت آن حساس بود. بر این باوریم از کسانی که می‌توانستند در این زمینه اظهار نظر کنند و دانشی دارند، باید استفاده می‌شد. الان هر چه بگوییم اشتباه است. ما نمی‌دانیم افرادی که این گنبد را مرمت کرده اند، در چه شرایطی کار کرده اند و چه طور وارد عمل شده اند. اصل قضیه این است که مجموع دانش موجود در کشور برای مرمت گنبد به کار گرفته نشده است تا از بهترین نظرات استفاده شود. شکایت‌هایی که الان وجود دارد، معلول همین اشتباه است. ما این روش را عقلانی نمی‌دانیم. این اتفاق برای آثار سایر استان‌ها نیز می‌افتد و ما نگران هستیم که با این روش اشتباه پیش بروند. روش درست این است که از نظرات همه نخبگان و تجربیات مرمتی برای یک اثر جهانی در قالب یک شورا استفاده شود.

دیدگاه