تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024

ردی از مسجد مدفون در محوطه ایلخانی

  • 25 تیر 1401 - 16:18
ردی از مسجد مدفون در محوطه ایلخانی

کشف یک قطعه کاشی زرین‌فام از محوطه فیض‌آباد کاشان، باستان‌شناسان را به این یقین رسانده که مسجدی در این محوطه ایلخانی وجود داشته است. جست‌وجو برای یافتن این مسجد تاریخی به آینده موکول شده است.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، رضا نوری شادمهانی ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه تاریخی فیض‌آباد ـ درباره یافته‌های هشتمین فصل کاوش آموزشی دانشگاه کاشان در این محوطه تاریخی، گفت: بر اساس طرح پیشنهادی کاوش در این فصل، ترانشه‌ای در ابعاد ۷.۵ در ۵ متر در شمال دیوار جنوبی ارگ محوطه، احداث و در آن دو فضای مستطیل شکل یکی در جهت شمالی ـ جنوبی و دیگری در جهت شرقی ـ غربی کشف شد.

 این باستان‌شناس با بیان‌ این‌که درون این فضا چندین سازه حرارتی (شاید تنور) مشاهده شد، افزود: درون یکی از سازه‌های حرارتی یک قطعه کاشی زرین فام بدست آمد که گویای وجود مسجدی در این محوطه است که امیدواریم در سال‌های آتی موفق به کشف آن شویم.

 سرپرست هیأت باستان‌شناسی فیض آباد ادامه داد: پس از هفت فصل کاوش محوطه فیض‌آباد در این فصل به یک سند نوشتاری که بعد از ارایه گزارش، ماهیت آن اعلام خواهد شد دست یافتیم که نشان می‌دهد این شهر در زمان ارغون ایلخانی مسکونی بوده و بعد از فروپاشی این حکومت، متروک و خالی از سکنه شده است.

نوری گفت: کاوش در حال حاضر ادامه دارد و امیدواریم که در روزهای باقی مانده شواهد باستان‌شناختی قابل توجهی به‌دست آید.

ردی از مسجد مدفون در محوطه ایلخانی
کاشی زرین‌فام کشف شده از محوطه فیض‌آباد

محوطه فیض‌آباد از توابع کاشان که با توجه به شواهد و بررسی‌های باستان‌شناسی، شهری متعلق به دوران ایلخانی بوده، از دو بخش مهم ارگ و شارستان تشکیل شده است. کاوش فصل نخست این محوطه تاریخی در بخش شارستان به آگاهی‌های باستان‌شناختی و معماری مربوط به دوران ایلخانی منتهی شد. یافته‌های باستان‌شناسی فصل چهارم فیض‌آباد که بخش عمده آن سفالینه‌ها بود، تایید کرد که این محوطه به دوران ایلخانی تعلق دارد. در فصل چهارم کاوش‌ها، باستان‌شناسان دریافتند که نبود مواد فرهنگی سالم در این محوطه، دلالت بر ترک آگاهانه شهر دارد. نظر اولیه آن‌ها بر این بود که شاید تغییرات اقلیمی در ترک آگاهانه ساکنان این شهر قدیمی نقش داشته باشد.

ردی از مسجد مدفون در محوطه ایلخانی

دیدگاه