جشنواره اقوام ایرانی تمرین فعالیتی فرهنگی است

  • 21 تیر 1401 - 12:57
جشنواره اقوام ایرانی تمرین فعالیتی فرهنگی است

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با تاکید براینکه باید در مقابل مسائل ضدفرهنگی، جایگزین‌های اثرگذار فرهنگی داشت، جشنواره اقوام ایرانی که قرار است به میزبانی شیراز برگزار شود را تمرین فعالیتی فرهنگی توصیف کرد.

محمد فرخ‌زاده سه‌شنبه ٢١ تیر در یک کنفرانس خبری که پیرامون جشنواره اقوام ایران زمین برگزار شد، یکی از مباحث مهم سال “تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین” را اقتصاد گردشگری دانست.

او یکی از شاخه‌های اقتصاد گردشگری را صنایع دستی و معرفی آداب، رسوم و باورها و صنابع هنری منشعب از افکار هنرمندان ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: جشنواره اقوام ایرانی تمرین وحدت بین فارس و سایر استان‌ها  و از حضور ٩ استان در این جشنواره خبر داد.

فرخ‌زاده اظهار کرد: استان‌های دیگری هم متقاضی حضور در این جشنواره بودند که به دلیل محدودیت ظرفیت و امکانات، مقرر شد که در طول سال در جشنواره مشابه شرکت کنند.

او همچنین ارائه الگوی تفریح سالم را یکی از مواردی عنوان کرد که رهبرانقلاب هم بر آن تاکید دارند و گفت: بهتر است که غنی سازی اوقات فراغت همراه با آموزش باشد.

معاون گردشگری و امور زیارت استانداری فارس ادامه داد: در بحث سبک زندگی به عنوان یکی دیگر از  مسائل مورد نظر رهبری، نیز موضوع آداب و رسوم و باورها و مسائل مربوط به بازیهای بومی و محلی باید لحاظ شود، چرا که مردم در این بخش از کار به دلیل دیرینه بودن سنت و آداب، ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.

فرخ‌زاده مجددا با بیان این نکته که جشنواره اقوام ایرانی تمرینی بین دستگاههای فرهنگی در استان است، گفت: متاسفانه برخی دستگاهها همکاری نکردند.

او به چرایی این موضوع پرداخت و گفت: حرف و حدیث‌های متعددی در خصوص ماجرای چمران شیراز به وجود آمد اما واقعیت این است که باید در سطح شهر شیراز جایگزین‌های مناسبی برای قشر جوان و نوجوان ایجاد شود که جشنواره اقوام ایرانی با اداب عمیق و قوی، جایگزین مناسبی به جای بروز اینگونه مسائل است.لذا دستگاههایی که مشارکت نکردند، ضرر کردند.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: فرهنگ مانند چشمه‌ای است که می‌جوشد و راه خود را پیدا می‌کند و اگر در مسیر قرار نگیرد، ممکن است منحرف شود.

فرخ‌زاده ضمن اعلام حمایت از مجموعه کارافرینان حوزه صنایع دستی به ویژه مجموعه عشایر، خاطرنشان کرد: عشایر جمعیت قابل توجهی از جمعیت فارس را تشکیل می‌دهند و در تمام برهه‌ها نقش مثبتی در نظام ایفا کرده‌اند و اکنون هم حق این است که فضا به گونه‌ای ترسیم شود که امکان بروز توانمندی و باورهای برای آنها ایجاد شود.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس همچنین اضافه کرد: در این نمایشگاه غرفه‌هایی از شهدای عشایر و اداب و رسوم عشایر در مباحث دینی و مذهبی و همچنین غرفه حجاب و عفاف پیش‌بینی شده است.

دیدگاه