کشف کوزه سفالی ۲۵۰۰ ساله از حفاران غیرمجاز در مازندران

  • 13 تیر 1401 - 13:45
کشف کوزه سفالی ۲۵۰۰ ساله از حفاران غیرمجاز در مازندران

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: جرایم میراث فرهنگی مربوط به تجاوز به حریم اماکن تاریخی، سرقت آثار، حفاری غیرمجاز، ساخت و ساز و تخریب آثار تاریخی در سه ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ در مازندران ۵۰ درصد کاهش یافت.

سرهنگ محمدرضا کردان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که از ابتدای فروردین تا پایان خرداد امسال ۶۹ نفر در استان مازندران در ارتباط با سرقت آثار تاریخی و حفاری غیرمجاز دستگیر شدند، افزود: این رقم دستگیری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ۱۵ هزار و ۶۳۵ مورد بازرسی از بناهای تاریخی و طبیعی ثبت ملی و آثار حفاظتی استان از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: در این بازرسی‌ها ۱۳۰ قلم انواع اشیاء تاریخی و ۱۹ دستگاه فلزیاب از متخلفان کشف و ضبط شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران از دستگیری سه حفار غیرمجاز در بابلسر طی روز جاری خبر داد و افزود : بر اساس اخبار و گزارش‌های رسیده از میراث‌بانان افتخاری مبنی بر حضور افراد ناشناس در یکی از مناطق اعلام شده و اقدام به حفاری غیر مجاز، در کمترین زمان ممکن ماموران یگان حفاظت شهرستان به محل اعزام شدند و پس از هماهنگی با نیروی انتظامی و با دستور مقام قضایی، در یک عملیات مشترک این حفاران غیرمجاز در حین حفاری دستگیر شدند.

وی با اشاره به کشف و ضبط ابزارآلات حفاری متخلفان در این ماموریت مشترک ، اضافه کرد: در این عملیات یک عدد کوزه سفالی که با نظریه کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متعلق به ۲ هزار و ۵۰۰ سال پیش و عصر آهن سه است، کشف شد.

سرهنگ کردان گفت: این افراد جهت طی شدن مراحل قانونی به عوامل انتظامی و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مازندران با قدردانی از اطلاع‌رسانی هم‌استانی‌ها و فراهم شدن پیشگیری از وقوع جرایم تاکید کرد: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیاز به مشارکت همه‌جانبه  دارد و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با اطمینان از حفظ امانت‌داری به سامانه خبری یگان حفاظت از آثار تاریخی استان مازندران با شماره‌ تلفن ۳۳۹۱۰۰۷ اعلام کنند.

به گزارش ایرنا، از ۷۳۰ آثار تاریخی و طبیعی ثبت ملی و یک هزار و ۲۳۰ اثر حافظتی میراث فرهنگی و همچنین پایگاه جهانی باغ عباس آباد و پنج لکه جنگل های هیرکانی به ثبت رسیده در یونسکو در استان مازندران ۱۱۰ نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی مواظبت می‌کنند.

دیدگاه