آثار تاریخی فریدن نیاز به مرمت اضطراری دارد

  • 19 خرداد 1401 - 9:46
آثار تاریخی فریدن نیاز به مرمت اضطراری دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فریدن، گفت: بیش از ۹۰ درصد آثار تاریخی شهرستان نیاز به مرمت اضطراری دارند که به دلیل کمبود بودجه این مهم هنوز محقق نشده است.

محمود سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ظرفیت‌های گردشگری شهرستان فریدن، اظهار کرد: شهرستان فریدن یکی از شهرستان‌های تاریخی استان اصفهان است به طوری که در دوره باستان یکی از ایالت‌های مهم سلسله هخامنشیان بوده است. این شهرستان در ابتدا فریدنِ بزرگ شامل چهار شهر چادگان، فریدونشهر، بوئین میاندشت و فریدن بود که به چهار شهرستان کوچک‌تر تقسیم شد.

وی افزود: شش قوم فارس، عرب، ترک، لر، ارمنی و گرجی در فریدن بزرگ زندگی می‌کردند که اکنون به پنج قوم کاهش یافته است و در فریدنِ فعلی گرجی نداریم. در حوزه میراث فرهنگی ۱۲۰ اثر تاریخی داریم که بیشتر این آثار ارزش ثبت در آثار ملی را دارند و اکنون حدود ۳۰ اثر تاریخی فریدن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فریدن، گفت: عمده آثار تاریخی فعلی فریدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی هستند که قدیمی‌ترین این تپه‌ها و محوطه‌ها حدود ۷ هزار سال قدمت دارد.

سلیمی تصریح کرد: در حوزه گردشگری دارای تأسیسات گردشگری نسبتاً خوبی هستیم. هتل، مهمانسرا، مهمان‌پذیر و دو اقامتگاه بومگردی داریم که این تأسیسات پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگر هستند. شهرستان فریدن به واسطه داشتن هوای پاک و طبیعتِ زیبا دارای پتانسیل بالایی در گردشگری و به ویژه طبیعت‌گردی است.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع‌دستی دارای پنج کارگاه هستیم که هنرهای خاتم، منبت، معرق، جاجیم، گلیم و خاتم‌کاری در این کارگاه‌ها کار می‌شود. حدود ۱۲۰ هنرمند صنایع دستی داریم که مجوز از میراث فرهنگی اخذ کرده‌اند و تنها منبع درآمدشان صنایع دستی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فریدن، گفت: سرمایه‌گذاران استقبال خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف میراث فرهنگی و گردشگری نکرده‌اند. سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌های گردشگری ارائه دهند و از فضایی که وجود دارد و از طبیعت بِکر فریدن استفاده کنند. در داخل شهرستان توانایی مالی بالایی وجود ندارد که در این بخش سرمایه‌گذاری کنند به همین دلایل نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

سلیمی افزود: در زمینه اعتبارات به این دلیل که سرفصل‌هایی برای میراث فرهنگی تعریف نشده که در حوزه گردشگری اعتبار تخصیص یابد، با مشکل مواجه هستیم. این مشکل جای تأمل دارد که چرا منطقه‌ای که یکی از محورهای توسعه آن گردشگری است نمی‌توان از اعتباراتی که دولت برای بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهد برای گردشگری بهره برد. برای مثال از اعتبارات تملک دارایی نمی‌توانیم استفاده کنیم.

وی گفت: بخش خصوصی تا حدودی وارد بخش گردشگری شده است، اما کافی نیست. در فریدن آثار دستکند زیادی داریم که برخی از این دستکندها چهار طبقه بوده که در کشور بی‌نظیر است. اکنون ظرفیت خوب و قابل دسترس وجود خانه‌های قدیمی است که اهالی روستاها می‌توانند از این خانه‌ها بهره ببرند و این منازل را تبدیل به خانه‌های اقامتی و گردشگری کنند و از این محل درآمد به دست آورند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان فریدن، خاطرنشان کرد: موزه مزرعه در فریدن داریم که نظیر آن در کشور وجود ندارد که اگر این موزه را توسعه دهیم به عنوان نخستین شهرستان در کشور محسوب می‌شویم که موزه مزرعه دارد. برای دستیابی به این مقصود و طراحی و تکمیل موزه با کمبود اعتبار مواجه هستیم.

سلیمی گفت: بیش از ۹۰ درصد آثار تاریخی شهرستان نیاز به مرمت اضطراری دارند که به دلیل کمبود بودجه این مهم هنوز محقق نشده است. غرب استان اصفهان پتانسیل بالایی برای گردشگری دارد که به این پتانسیل بها داده نمی‌شود. موزه مردم‌شناسی فریدن نیاز به حفاظت بیشتری دارد که برای این منظور باید اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

دیدگاه