فرونشست در مساجد تاریخی اصفهان

  • 11 اردیبهشت 1401 - 12:11
فرونشست در مساجد تاریخی اصفهان

 عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان گفت: فرونشست زمین در مساجد شهر اصفهان به ویژه مسجد سید، مسجد قطبیه، مسجد علی قلی آقا و کاروانسرای ساروتقی مشاهده شده است.

بهرام نادی با بیان اینکه طی چند روز گذشته بازدیدی از آثار تاریخی اصفهان در زمینه آسیب‌های ناشی از فرونشست داشتیم، اظهار داشت: بر اساس مشاهدات و برآوردهای صورت گرفته متأسفانه سرعت پیشروی فرونشست در اصفهان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه آثار ناشی از فرونشست در مسجد سید، حمام علی قلی آقا، مسجد قلی آقا، مسجد قطبیه، کاروانسرای ساروتقی و دیگر آثار تاریخی محدوده مرکزی شهر اصفهان مشاهده شده است، افزود: در این زمینه باید توجه داشت که آستانه فرونشست برای آثار تاریخی اصفهان در کل عمرشان ۲.۵ سانتی‌متر در نظر گرفته شده است.

مشاهده فرونشست در مساجد تاریخی اصفهان

عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان افزود: این در حالی است که بر اساس گزارش‌های دریافتی از نصب جی پی اس‌ها میزان فرونشست در شهر اصفهان و برای آثار تاریخی در حال حاضر سالانه چهار سانتی‌متر است.

نرخ نشست زمین در دشت برخوار به سالانه ۱۸.۴ سانتی‌متر رسیده است

وی گفت: بالاترین نرخ فرونشست در استان اصفهان نیز مربوط به شمال اصفهان و به ویژه دشت برخوار است که به ۱۸.۴ سانتی‌متر رسیده است.

نادی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد فرونشست در استان اصفهان بی انضباطی در مدیریت آب موجود در آبخوان‌ها بوده است، ابراز داشت: برداشت‌های بی رویه آب از آبخوان‌ها امروز ما را به این نقطه بحرانی رسانده است.

مشاهده فرونشست در مساجد تاریخی اصفهان

وی با بیان اینکه بازگشایی موقت زاینده رود نیز کمکی به بهبود شرایط نشست زمین نخواهد داشت، گفت: این امر تنها می‌تواند این روند را کُند کند که البته در این زمینه نیز شاهد بی‌انضباطی‌هایی هستیم که برداشت آب را بیشتر از تغذیه زمین در نظر گرفته است.

دیدگاه