۴۷ اقامتگاه‌ بوم‌گردی در استان فارس استانداردسازی می‌شود

  • 28 آبان 1400 - 7:20
۴۷ اقامتگاه‌ بوم‌گردی در استان فارس استانداردسازی می‌شود

نایب رئیس انجمن بوم‌گردی استان فارس گفت:اقدامات قابل توجهی برای استانداردسازی واحدهای بوم‌گردی در استان فارس صورت گرفته است و فرآیند استانداردسازی برای ۴۷ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان اجرا می‌شود.

عبدالله افشاری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: استانداردسازی خدمات مهمترین نیاز بوم‌گردی در استان فارس است و بر همین اساس درجه‌بندی واحدهای بوم‌گردی و جلوگیری از ورشکستگی این واحدها با رعایت هر چه بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی در دوران کرونا در اولویت این انجمن قرار دارد.

نایب رئیس انجمن بوم‌گردی استان فارس ادامه داد: به منظور استانداردسازی و درجه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، قراردادی بین ۴۷ واحد بوم‌گردی استان فارس با یکی از شرکت‌های عامل تطبیق استانداردسازی کشور منعقد شد که این اقدام اتفاق مهمی در حوزه گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

افشاری افزود: البته استان فارس در حال حاضر از ۱۷۲ اقامتگاه بوم‌گردی بهره می‌برد و درجه‌بندی تمام این واحدها در دستور کار انجمن قرار دارد.

او عنوان داشت: عدم آشنایی برخی از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی به وظایف خود موجب شده که استانداردهای لازم برای این اماکن آنگونه که در شأن و جایگاه بوم‌گردی است مورد توجه قرار نگیرد.

وی اضافه کرد: بوم‌گردی در شرایط کنونی بیش از پیش نیاز به استانداردسازی و رعایت ضوابط دارد و درجه‌بندی اقامتگاه‌ها زمینه‌ساز ایجاد رقابت و موجب توسعه و پیشرفت این اماکن خواهد شد.

افشاری بیان کرد : نرخ خدمات واحدهای اقامتی در سراسر دنیا بر اساس تعداد ستاره این واحدها تعیین می‌شود و کیفیت خدمات این اقامتگاه‌ها تعیین کننده درجه‌بندی آنها است که این اقدام در نهایت منجر به رضایت مشتریان خواهد شد.

او بیان کرد: گردشگری که قصد اقامت در یک اقامتگاه بوم‌گردی دارد بایستی از چگونگی خدمات و کیفیت این اماکن مطلع باشد. رتبه‌بندی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس آیین نامه درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری و با نظارت بر آنها انجام می‌شود.

وی گفت: اقامتگاه‌های بومگردی فقط برای اقامت نیستند و بعضی از آن‌ها به‌ عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرها به‌ شمار می‌روند و با معماری زیبا و وسایل قدیمی که دارند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کنند و موجب رونق صنعت گردشگری می‌شوند. لذا رعایت حقوق مصرف کنندگان و مهمانان در اقامتگاه‌های بومگردی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است.

افشاری ادامه داد: گردشگری باید دارای پیوست فرهنگی باشد و نظارت بر هتل‌ها، مراکز اقامتی و بوم‌گردی‌ها می‌بایست با دقت و حساسیت بیشتری دنبال شود و در نهایت این شاخصه‌ها به عنوان معیار ارزیابی عملکرد استان‌ها در نظر گرفته شود.

نایب رئیس انجمن بوم‌گردی استان فارس، با اعتقاد به اینکه رعایت استانداردسازی و درجه‌بندی با حیات اقامتگاه ها عجین است، اعلام کرد: بدون تردید ارائه خدمات با کیفیت همراه با رعایت اصول بهداشتی در واحدهای بوم‌گردی موجب توسعه صنعت گردشگری و رونق این صنعت در دوران پساکرونا می شود.

دیدگاه