پنبه، ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار از دشت‌های لارستان را سپیدپوش کرد

  • 15 آبان 1400 - 15:41
پنبه، ۵ هزار و ۳۵۰ هکتار از دشت‌های لارستان را سپیدپوش کرد

مدیر جهاد کشاورزی لارستان اظهار داشت: برداشت پنبه از سطح پنج هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد و تا اسفند ماه امسال ادامه دارد.

محمدجواد مظفری روزجمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:  پیش بینی می شود امسال حدود ۱۷ هزار تن محصول وش پنبه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه شهرستان  لارستان پس از داراب مقام دوم از لحاظ سطح و تولید پنبه در استان فارس را دارد؛ بیان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۳۳ درصد تولید سالانه پنبه در استان فارس مربوط به شهرستان لارستان است.

مظفری با بیان اینکه عمده برداشت پنبه با دست انجام می شود ، گفت: نبود کارگر بومی و استفاده از کارگر پنبه چین در شهرستان های همجوار یکی از معضلات برداشت این محصول و از عوامل طولانی شدن مدت زمان برداشت و پر هزینه بودن برای کشاورزان لارستان است.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان همچنین ادامه داد: عمده پنبه تولیدی شهرستان لارستان به کارخانه‌های داخل شهرستان و کارخانه‌های پنبه کاران شهرستانهای داراب و فسا و همچنین خارج از استان به کارخانه‌های استان قم و اشتهارد استان البرز ارسال می شود.

فارس یکی از قطب‌های مهم کشت پنبه در کشور محسوب می‌شود که به لحاظ سطح زیر کشت پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده اما به لحاظ عملکردی در رتبه نخست میزان برداشت پنبه در کشور قرار دارد.

شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاوزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار از شهرستان های جنوبی فارس با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر ، در فاصله حدود ۳۸۰ کیلومتری شیراز واقع است.

دیدگاه