ضعف مهارتی و فنی نتیجه نگاه غلط آموزشی است

  • 08 آبان 1400 - 16:59
ضعف مهارتی و فنی نتیجه نگاه غلط آموزشی است

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: ضعف مهارت فنی و حرفه‌ای نتیجه نگاه غلط آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور بوده است.

ابراهیم عزیزی جمعه ۷ آبان در بازدید از دانشگاه صنعتی شهر جدید صدرا با اشاره به مأموریت خطیر این دانشگاه در تربیت نیروی متخصص و فنی برای رفع نیازهای کشور، گفت: در نظام آموزشی ما اشکالات اساسی وجود دارد به ویژه در مقاطعی که دوران شکل گیری شخصیت فرزندان این مرز و بوم است.

او افزود: متاسفانه نظام آموزشی ما به گونه‌ای است که دانش آموزان را برای زندگی آینده و نیازهای کشور آماده نمی‌کند و بیشتر توجه به موضوعات حفظ محور و غیر قابل استفاده در زندگی را دنبال کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای با اشاره به نگاه بلند تربیتی در آموزه‌های دینی و ملی اظهار کرد: نگاه تعلیم و تربیت فعلی نگاه محتوایی و معلم محور نیست؛ از طرفی منزلت و شأن معلم آسیب دیده و از طرف دیگر بی توجهی به مهارت محوری در نظام آموزشی بیداد می‌کند و این یک ضعف بزرگ است.

عزیزی ادامه داد: اینکه امروز حجم عظیمی از نیروها و جوانان ما بیکار بوده و یا صرفاً به دنبال پشت میز نشینی هستند، ریشه‌اش در همین نگاه غلط به فرهنگ کار و عدم توجه به مهارت‌های فنی و تخصصی است.

او خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نقش دانشگاه صنعتی پررنگ می‌شود، چرا که ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت نیروهای متخصص و فنی برای کشور مبتنی بر نیازهای روز کشور است.

نگاه عقلانی و انقلابی برای حل مشکلات کشور ضروری است

عزیزی با بیان اینکه نگاه عقلانی و انقلابی برای حل مشکلات کشور ضروری است، گفت: وقتی عقلانیت، علم محوری و روحیه انقلابی در کنار هم قرار گرفت، می‌توان امیدوار بود که مشکلات کشور به حداقل ممکن برسد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرمایه مهم نیروی انسانی که یک ظرفیت بزرگ برای کشور محسوب می‌شود، باید خوب پرورش پیدا کند اگر می‌خواهیم کشور از عقبه‌های سخت تحریم و … عبور کند و این یکی از رسالت‌های بزرگ دانشگاه صنعتی و مجموعه‌های مهارتی است.

به گفته عزیزی، نظام آموزشی ما متناسب با تحولات و نیازهای کشور حرکت نکرده و دلیل بسیاری از مشکلات در همین موضوع نهفته است.

او رفع مشکلات دانشگاه صنعتی صدرا را قابل حل دانست و گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس می‌توانیم از ظرفیت ملی و بودجه سال آینده در این راستا کمک کنیم اما واقعیت این است که دانشگاه نیز باید ظرفیت‌های خود را پای کار بیاورد. 

عزیزی خاطرنشان کرد: دانشگاه در کنار رویکرد عمیق معرفتی و تربیتی باید در عرصه اقتصادی منابع پایدار را برای تولید درآمد دنبال کند، چرا که امروز نمی‌توان به بودجه‌های دولتی تکیه کرد.

دیدگاه