کمبود علوفه چالش جدی دام عشایر فارس است

  • 19 مهر 1400 - 11:05
کمبود علوفه چالش جدی دام عشایر فارس است

مدیرکل امور عشایر فارس به موضوع کمبود علوفه عشایر در استان به عنوان یک چالش جدی اشاره و تاکید کزد: اگر به این موضوع توجه جدی نشود، جامعه عشایر فارس در تولید گوشت قرمز دچار مشکل می‌شوند.

روح‌الله بهرامی یکشنبه ۱۸ مهرماه در جمع خبرنگاران بیان کرد: اداره کل امور عشایر فارس به عنوان یک سیستم پشتیبانی وظیفه دارد مباحث تولید را بررسی و نیازسنحی کند و سایر دستگاه‌ها نیز مکلف هستند در راستای حل مشکلات آنها تلاش کنند.

او، تامین امنیت غذایی کشور را یکی از مهمترین نقش‌های عشایر عنوان و اضافه کرد: عشایر استان ۳۰ درصد گوشت قرمز را با مدیریت و نگهداری ۳ میلیون راس دام تامین می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط استان، کاهش شدید بارندگی، تداوم خشکسالی، خشک شدن چشمه‌ها و عدم رویش گیاهان مرتعی موجب سخت شدن زندگی عشایر شده است، گفت: به همین دلیل هزینه‌های تولید افزایش یافته و نگرانی در جامعه عشایری ایجاد شده است.

بهرامی ادامه داد: برای ساماندهی این موضوع و مقابله با خشکسالی حدود ۴۵ هزار تن انواع علوفه و کنسانتره تامین و با قیمت مصوب دولتی در اختیار عشایران قرار دادیم.

او اظهار کرد: حدود ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز برای تامین علوفه از طریق بانک کشاورزی برای عشایران مصوب شد.

مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر پروژه بزرگی در شهرستان خنج بهره برداری شد که حدود ۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

بهرامی گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر شهریورماه ۱۴۰۰ توسط اداره پشتیبانی حدود ۸ هزار راس دام به قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان از جامعه عشایری استان خریداری شده است.

او همچنین از بیمه شدن بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری خبر داد و افزود: ضمن حفظ کرامت انسانی، جامعه عشایری از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند خواهند شد.

مدیرکل امور عشایر فارس همچنین با بیان اینکه عشایر استان سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی را تولید می‌کنند، مجموع تولیدات عشایران فارس را بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

آبرسانی به حدود ۳۵ درصد جامعه عشایری فارس

بهرامی همچنین از آبرسانی به حدود ۳۵ درصد جامعه عشایری خبر داد و خاطرنشان کرد: برای عشایران مناطق ییلاقی و قشلاقی که به آب پایدار دسترسی ندارند، دسترسی آسان فراهم خواهد شد.

او با اشاره به کوچ پاییزه عشایر گفت: امسال با توجه به خشکسالی و کاهش باران کوچ متفاوت تری با سال‌های قبل خواهیم داشت که بر اساس تقویم زمانبندی عشایر از هشتم مهرماه کوچ آنها آغاز شده و تا نیمه آبانماه ادامه دارد.

مدیرکل امور عشایر فارس از همکاری پلیس راهور، نیروی انتظامی و حوزه حمل و نقل برای جا به جایی عشایر سخن گفت و افزود: کرایه حمل دام و عشایران خارج از عرف گرفته می‌شود و از شرکت ‌های حمل و نقل تحت پوشش راهداری میخواهیم که طبق تعرفه‌ها نرخ را رعایت کنند و اجحافی به عشایر نشود.

بهرامی اظهار کرد: با توجه به اینکه توزیع علوفه بر اساس هویت و پلاک گذاری دام انجام می‌شود ۲ میلیون و ۵۰۰  راس دام توسط کارگزاری‌ها پلاک کوبی کرده‌ایم.

او همچنین از واکسیناسیون بیش از ۶۵ درصد از جمعیت عشایری فارس در مقابل بیماری کرونا خبر داد و گفت: عشایر استان به دلیل مناسبت‌های خاص اجتماعی، اقتصادی و ارتباط با جامعه شهری در معرض تهدید بیماری کرونا قرار دارند.

مدیرکل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: حدود ۸۳ درصد جامعه عشایری استان از نعمت سواد برخوردار هستند و طی سالیان اخیر نیز اقدامات مطلوبی در این راستا انجام شده است.

دیدگاه