عدم گازرسانی به دارالمیزان فارس ، صرفه اقتصادی یا آسایش روستاییان

  • 28 شهریور 1400 - 13:02
عدم گازرسانی به دارالمیزان فارس ، صرفه اقتصادی یا آسایش روستاییان

عدم تکمیل عملیات گازرسانی به منطقه دارالمیزان و مجموعه روستاهای آن در شهرستان مُهر در استان فارس با وجود وعده‌های مکرر مسوولان سبب ناراحتی و سردرگمی مردم شده است.

منطقه دارالمیزان، پهناورترین و از طرفی دور افتاده ترین نقطه شهرستان مُهر در جنوب فارس است که با مرکز این شهرستان حدد ۷۰ کیلومتر فاصله داشته و در بین حوزه های گازی شهرستان های مُهر و شهرستان جم در استان بوشهر محصور شده است اما خطه‌ای است که به سبب صعب العبور بودنش موجب مشکلات فراوان جهت دسترسی به خدمات زیرساختی شده است.

سید خاتم حسینی عضو شورای اسلامی روستای دارالمیزان روز شنبه در این زمینه به ایرنا گفت: در این روستا و ۱۷ روستای مجموعه در این منطقه علاوه بر دسترسی به نعمت گاز طبیعی، از لحاظ خدمات رسانی در سایر یرساخت‌ها نیز دچار مشکل هستیم و علیرغم مکاتبات و پیگیری‌های مکرر با مسؤلین و نهادهای زیربط تاکنون نتیجه‌ای گرفته نشده است.

محمود فرزانه رئیس اداره گاز شهرستان مُهر در این زمینه به ایرنا گفت: موضوع گازرسانی به منطقه دارالمیزان از سال های گذشته در دستور کار بوده و پیگیری های متعددی از طریق اداره گاز استان و مسئولین شهرستان صورت گرفته و تا سطح وزارتخانه نفت هم مطرح شد اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر دسترسی و عدم وجود توجیه اقتصادی و هزینه لوله گذاری بالا، طرح مذکور به دلیل هزینه سرانه بالا که تقریبا ده برابر یک خانوار در یک نقطه شهری بوده تاکنون مسکوت مانده است.

وی ادامه داد؛ سناریوهای مختلفی در این زمینه مطرح شد که از آخرین نقاط لوله گذاری شده یک انشعاب برای این منطقه اخذ شود که این موضوع در سطح پیشنهاد باقی مانده است.

فرزانه ادامه داد، طی آخرین بازدیدهای مهندسی جهت طراحی مهندسی مسیر، تصمیم بر آن شده است که از طریق آخرین نقطه شهر اسیر عملیات تعیین مسیر طراحی و ارزیابی هزینه شود.

مهدی دهقان، معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مُهر نیز در گفتگو با ایرنا گفت: عملیات گازرسانی به تمامی روستاهای شهرستان مهر طی سالهای گذشته برنامه ریزی و محقق شد و حتی دسترسی به روستاهای چهار الی پنج خانوار نیز انجام شده است.

وی گفت: در مورد منطقه دارالمیزان از توابع بخش اسیر به دلیل سختی دسترسی به آن و نبود توجیه مالی مناسب به نسبت میزان جمعیت ساکن در آنجا، برای شرکت ملی گاز این مهم متاسفانه تاکنون بی نتیجه مانده و با وجود همه پیشنهادات ارائه شده از سوی نهادهای مختلف، نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

شهرستان مُهر در فاصله ۳۳۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

دیدگاه