افزایش پیامدهای روانشناختی شیوع کرونا در فارس

  • 08 شهریور 1400 - 17:24
افزایش پیامدهای روانشناختی شیوع کرونا در فارس

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، همه‌گیری کرونا منجر به پیامدهای متعددی منجمله افزایش اختلالات روانشناسی شده است.

عبدالرسول همتی یکشنبه ۷ شهریور به خبرنگاران گفت: با گذشت نزدیک به ۱۸ ماه از آغاز همه گیری کرونا، پیامدهای شیوع غیرمنتظره این بیماری به ‌تدریج در حال رخ‌ نمایی است.

او افزود: در همه گیری کرونا و در کنار مشکلات اقتصادی، ارتباطات اجتماعی و آموزش از راه دور، دست به گریبان مشکلات دیگری از جمله مشکلات سلامت روان هستیم.

همتی عنوان کرد: با بررسی‌های انجام‌ شده، افزایش مشکلات رفتاری، وسواس، اضطراب، ترس، کودک آزاری، همسرآزاری و همچنین مشکلات مربوط به سازگاری، افزایش شدت اختلالات روانپزشکی و افسردگی و افزایش بروز خودکشی را نشان می‌دهد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در راستای انجام رسالت خود، از آغاز همه گیری بیماری کووید ۱۹ تا کنون، اقدامات و مداخلات تخصصی خود را تشدید کرده و بی شک، اگر این مداخلات انجام نمی‌شد، شیوع اختلالات روانپزشکی از این میزان نیز فراتر می‌رفت.

همتی اعلام کرد: مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به شناسایی و ارائه خدمات روانشناختی به صورت مشاوره حضوری به ۵۳ هزار و ۹۹۴ نفر از افراد آسیب پذیر و همچنین شناسایی تعداد ۱۶۳ هزار و ۱۱۱ مورد مشاوره تلفنی اقدام کرده است.

او اضافه کرد: ارائه خدمات روانشناختی به ۵۴ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ و خانواده آنها، ارائه خدمات روانشناختی به ۵۲ هزار و ۳۳۰ نفر از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ و ارائه خدمات روانشناختی به ۷ هزار و ۴۴۲ نفر از طریق سامانه تلفنی ۱۸۱۹ از دیگر اقدامات این مدیریت در بحران کرونا بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: راه‌اندازی خدمات مشاوره‌ای در فضای مجازی، تهیه ۹۴ برنامه تلوزیونی و رادیویی برای پخش از صدا و سیمای مرکز فارس و تهیه ۹۱ کلیپ‌های آموزشی با عناوین مختلف در حوزه سلامت روان از دیگر اقدامات مدیریت سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در این دوران بوده است.

همتی ضمن قدردانی از تلاش‌های کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت، تهیه ۳۴۲ رسانه آموزشی برای پخش از صدا و سیمای مرکز فارس به صورت زیرنویس، تهیه ۳۸ پادکست با موضوع سلامت روان و انجام ۲۷۸ تست کرونا از مصرف کنندگان مواد در مراکز و تیم‌های سیاری در راستای شناسایی افراد مبتلا را از دیگر اقدامات حوزه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد.

دیدگاه