لزوم برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز در باغ‌شهرهای فارس

  • 25 مرداد 1400 - 13:01
لزوم برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز در باغ‌شهرهای فارس

معاون حفاظت وبهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه اگر احساس کمبود آب وجود ندارد ناشی از ذخیرسازی سال گذشته است، حفر چاه‌های غیرمجاز توسط مالکان باغ‌شهرها و دیگر بهره‌برداران را یک تهدید مهم و نیازمند برخورد جدی دانست.

کرامت‌الله کریمی مزیدی یکشنبه ۲۴ مرداد در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت منابع آبی استان فارس خاطرنشان کرد: با توجه به حجم منابع آب موجود، برای یک و نیم سال آب آشامیدنی و صنعت در استان ذخیره داریم. 

کریمی‌مزیدی با بیان اینکه تامین آب آشامیدنی و محیط زیست دو اولویت مهم تلقی می‌شود، گفت: نگرانی در تامین آب برای مدت یاد شده نداریم، هر چند تامین آب کشاورزی هم دیده شده اما ذخیره آب استان در حد یک و نیم سال آینده است.

به گفته معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس، مدت زیادی است که به دلیل استفاده از موتور پمپ‌های قوی و کشیدن آب‌های زیرزمینی، سطح آب در دشت‌های فارس پایین رفته است، خاطرنشان کرد: ۱۴۴ میلیمتر متوسط بارندگی سال گذشته بوده که ۵۰ درصد از متوسط بلند مدت کمتر شده است و همه این موارد به چالش‌های تامین آب می‌افزاید.

۸۷ درصد  از آب ذخیره شده سدها در کشاورزی مصرف می‌شود 

او با اشاره به اینکه ۸۷ درصد  از آب ذخیره شده سدها در کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: بیشتر منابع و ذخایر زیر زمینی مصرف شده و همه را از دست دادیم. سفره‌ها تخریب شدند و اغلب دشت‌ها قدرت نگهداری آب ندارند. نشست‌های زمین و ایجاد فروچاله‌ها ناشی از همین مصرف بی رویه است.

کریمی‌مزیدی تاکید کرد: هدف ما تعادل بخشی است تا بین مصرف آب و تامین آب تعادل ایجاد شود و حکمرانی در حوزه آب هماهنگی هر سه قوه را می‌خواهد و گرنه امکان فعالیت نیست و تاکنون این هماهنگی به خوبی انجام نشده است.

او همچنین با بیان اینکه ۹ سد در استان فارس در حال بهره‌برداری است که  ۳ میلیارد متر مکعب ذخیره آب دارد، عنوان کرد: روش‌های تامین آب از ذخایر سدها هم دیگر پاسخگو نیست و باید به فکر تامین آب جدید باشیم.

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: انتقال از دریا علیرغم آنکه به ازای هر مترمکعب بالغ بر ۹۰ هزارتومان هزینه در بر دارد، اما مشکل را تا حدودی حل می‌کند.

کریمی مزیدی همچنین با بیان اینکه ۲۰ درصد ظرفیت پروانه‌های مجاز هم کاهش یافته است، گفت : تا کنون ۵۰ درصد از پروانه‌های مجاز تعدیل شده است. از طرفی ۹۲ گروه گشت سه نفری تشکیل شده که در دشت‌ها حضور دارند و همان لحظه اول جلو تخلف را می‌گیرند.

او با بیان اینکه تاکنون ۱۵ هزار حلقه چاه در استان فارس پر شده است، گفت: در سال ۹۰ قانون تعیین تکلیف به تصویب رسید و صاحبان چاه‌های غیر مجاز  امیدوار به رسیدگی شدند. 

معاون حفاظت وبهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: با این قانون جواب منفی برای حفر چاه  قابل رسیدگی و بازنگری شد و این روند طولانی برخوردها را کند کرده است.

او همچنین یکی از مشکلات استان فارس را حفر چاه‌های غیرمجاز مخفی در باغشهری‌ها اعلام و خاطرنشان کرد: برخی از مالکان باغ‌شهرها، در نقاطی مانند زیرزمین اقدام به حفر چاه کرده‌اند.

کریمی مزیدی گفت: باید با شدت بیشتری با متخلفان و تغییر کاربری اراضی برخورد و از مصرف بی رویه آب و تجاوز به آبهای ‌زیرزمینی جلوگیری شود. برخوردها با بهره‌برداران غیرمجاز از آبهای زیرزمینی و کسانیکه اقدام به حفر چاه غیرمجاز می‌کنند و پر کردن این گونه چاه‌ها در فارس تداوم دارد.

دیدگاه