پوشش ۹۶ درصدی تلویزیون دیجیتال در فارس

  • 19 مرداد 1400 - 15:48
پوشش ۹۶ درصدی تلویزیون دیجیتال در فارس

معاون فنی صدا و سیمای فارس از پوشش ۹۶ درصدی تلویزیون دیجیتال و ۹۹ درصدی آنالوگ خبر داد و گفت: یک درصد استان فارس فاقد هرگونه پوششی است که پیگیری‌ها جهت جذب اعتبار آن ادامه دارد.

فرزاد فیروزی  در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: تاکنون با کمکهایی که در سطح استان و ملی صورت گرفته، ۹۶/۵ درصد جمعیت استان را توانسته ایم تحت پوشش تلویزیون دیجیتال قرار دهیم همچنین پوشش آنالوگ در استان تقریبا ۹۹ درصد است که در واقع ما ۳/۵ درصد فاقد پوشش دیجیتال و یک درصد فاقد هرگونه پوشش در استان داریم که پیگیری برای جذب اعتبار آن ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای دریافت شبکه  96 درصد تحت پوشش الزاماتی وجود دارد، بیان کرد: بخشی از زنجیره پخش از جمله قدرت و ارسال فرستنده، برق و اینکه در چه ناحیه ای پوشش پخش ایجاد شود، در اختیار صدا و سیما است.

فیروزی ادامه داد: اما اینکه مخاطب از چه گیرنده ای، چه آنتنی و در چه ارتفاعی، دست مخاطب است و برای اینکه این زنجیره اتفاق بیفتد باید مخاطبین ما حداقل دانش را در این زمینه داشته باشند.

 معاون فنی صدا و سیمای فارس بیان کرد: یعنی در واقع مخاطبین باید بدانند از یک آنتن استاندارد باند uhf که در یک نقطه مرتفع نصب شود و تا حد امکان به ایستگاه صدا و سیما دید مستقیم داشته باشد استفاده کرده  و شرایط فنی را لحاظ کنند.

وی افزود: جاهایی بوده که ما رفتیم و دیدیم آنتن های سرخود و کوچک پشت پنجره گذاشته اند که حداقل سیگنال را دریافت می کند و به همین دلیل مرتب فریز می شود.
 
فیروزی گفت: همچنین برای کیفیت بهتر باید از کابل‌های ضخیم و حتی الامکان یک تکه استفاده شود که آنتن را به تلویزیون داخل منزل متصل می کند و بعد از استفاده از آنتن و کابل مناسب، جهت آنتن هم باید تنظیم شود.

او ادامه داد: فرستنده های صداوسیما آنتن های جهتی دارند یعنی ما در همه جهات نمی توانیم پخش مساوی داشته باشیم، وقتی بین فرستنده و گیرنده یک خط مستقیم ترسیم می شود در آن خط است که حداکثر سیگنال دریافت می شود بنابراین بعد از لحاظ کردن شرایط فنی باید آنتن تلویزیون به سمت آنتن فرستنده چرخانده شود به طوری که شاخص درصد سیگنال روی حداکثر ممکن قرار بگیرد تا بتوانند از یک سیگنال پایداری برخوردار باشند.

این مسئول با بیان اینکه با انجام همه این موارد فنی باز هم امکان داشتن سیگنال پایدار  مداوم و بدون قطعی وجود ندارد، گفت: چون ممکن است شرایط فنی ایستگاه ما دچار مشکل شده باشد مثلا در شرایطی که سهمیه بندی برق اتفاق می افتد، از آنجا که همه ایستگاه‌های ما مجهز به برق اضطراری نیستند، در زمان قطعی برق ممکن است تا دو ساعت برق فرستنده قطع شود.
 
معاون فنی صدا و سیمای فارس خاطرنشان کرد: ما یک تیم فنی داریم که با دریافت گزارشهای مردمی از طریق پیامک ۳۰۰۰۷۱۱۴ یا تلفن‌های ۳۳۱۶۲۵۶۴، ۳۳۱۶۲۵۶۳، ۳۶۲۸۳۳۱۳ از اشکالات فنی و عدم دریافت شبکه باخبر می شوند که این تلفن ها در وقت اداری همکاران ما پاسخگو هستند و مخاطبان می توانند تماس گرفته و اشکال موجود را مطرح کنند.

فیروزی اعلام کرد: اگر گزارشهایی که به ما می رسد، یکدیگر را تایید کنند و ما به این نتیحه برسیم که ایستگاه خراب است اقدام به فرستادن تیم خواهیم کرد.

او خاطرنشان کرد: ممکن است گزارشی دریافت کنیم که شبکه ها قطع شده اما هم‌زمان مخاطبان دیگر در همان جا سیگنال دارند بنابراین تلفنی راهنمای می کنیم.

فیروزی در مورد مجتمع های آپارتمانی نیز گفت: در کلان شهر شیراز مجتمع های آپارتمانی داریم و مخاطبین نمی توانند هر کدام یک آنتن داشته باشند بنابراین از یک آنتن مشترک و یک دستگاه تقویت کننده به نام آنتن مرکزی استفاده می شود.

معاون فنی صدا و سمای فارس اضافه کرد: اگر مسئول آپارتمان شرایط فنی آنتن را درست انجام ندهد، یک دفعه چندین واحد با مشکل روبرو می شود.

دیدگاه