رطب و خارک نوبرانه گراش فارس به بازار آمد

  • 18 مرداد 1400 - 13:12
رطب و خارک نوبرانه گراش فارس به بازار آمد

برداشت خارک و رطب نوبرانه از یک هزار هکتار از نخلستان‌های شهرستان گراش در جنوب فارس آغاز شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش با اشاره به تداوم برداشت نوبرانه رطب تا پایان شهریور ماه، گفت: شاهانی ، خاصوئی ، خنیزی از مهتمرین ارقامی هستند که به صورت خارک و رطب برداشت می شود.

حسن مرادی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود : بازار پسندی و قیمت مناسب خارک و رطب نوبرانه، هرساله در این ایام شور و شوق مضاعفی به نخلداران می دهد و پیش بینی می شود امسال ۶۰۰ تا ۷۵۰ تن خارک و رطب نوبرانه از نخلستان های گراش برداشت شود.

وی ادامه داد: رطب تولیدی امسال بسته به کیفیت و رقم، با قیمت هرکیلوگرم ۲۰ تا ۲۵ هزارتومان در بازار عرضه شده است و این در حالی است که هر ساله قیمت خرما در بهترین حالت به خاطر حجم زیاد عرضه در یک زمان کوتاه به طور معمول کمتر از ۱۵ هزار تومان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش افزود: این شهرستان با داشتن ۲ کارگاه فرآوری و بسته بندی خرما و بیش از ۱۰ کارگاه شیره پزی ظرفیت ایجاد این گونه کارگاه های صنعتی و کشاورزی را دارد و می تواند اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد کند.

وی گفت: ایجاد صنایع فرآوری ، توسعه زنجیره تولید، اصلاح باغ ها و همچنین افزایش میزان صادرات خرما و سایر محصولات کشاورزی از جمله برنامه ها و سیاست های راهبردی این اداره و سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است.

مرادی بیان کرد: شهرستان گراش با داشتن حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار نخیلات آبی و دیم، در سال های پربارش رقمی افزون بر پنج هزار تن خرما و رطب از نخلستان های این منطقه برداشت می شود.

استان فارس با بیش از ۳۰ هزار هکتار سطح زیرکشت خرما و همچنین تولید سالانه افزون بر ۱۸۰ هزار تن خرما جایگاه ویژه ای در تولید این محصول مهم باغی در کشور دارد.

به گفته مرادی، شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

دیدگاه