هیچ یک از تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس سند مالکیت ندارند

  • 02 تیر 1400 - 11:34
هیچ یک از تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس سند مالکیت ندارند

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس با بیان اینکه هیچ یک از تالاب‌ها و دریاچه‌های فارس، سند مالکیت ندارد، تاکید کرد که صدور اسناد مالکیت برای تالاب و دریاچه‌ها، راهکاری حفاظت از این منابع مهم و ارزشمند است.

مهدی هاشمی سه‌شنبه یکم تیرماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه مالکیت هیچکدام از دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس هنوز تثبیت نشده است، گفت: بدون تثبیت مالکیت نمی‌توان برای آنها اسنادی صادر کرد، بلکه باید تقاضای تثبیت مالکیت و صدور اسناد از سوی وزارت نیرو ارائه شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس خاطرنشان کرد که اگر دریاچه‌ها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها سند مالکیت داشته باشند، شاهد کاهش اختلاف، تعرض و کاهش دعاوی خواهیم بود.

هاشمی همچنین با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت برای دریاچه‌ها و تالاب‌های استان نیازمند طرح تقاضا از سوی سازمان‌های مسئول است، گفت: دراین زمینه سازمان آب منطقه‌ای و وزارت نیرو باید تقاضای صدور اسناد مالکیت کنند که تاکنون تقاضایی نداشته‌اند.

او ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی باید اطلاعات مالکیتی اراضی تحت تولیت پایدار خود را در اختیاز ثبت اسناد و املاک بگذارند و تقاضای جانمایی و تثبیت مالکیت و صدور سند کنند تا بتوان برای این جاها سند صادر کرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس تاکید کرد که بدون داشتن سند همه تالابها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در معرض تعرض و دست اندازی سودجویان قرار دارند.

به گفته هاشمی، این فرایند شامل تخت جمشید و آرامگاه شاعران و اماکن تاریخی هم می‌شود، چرا که برخی از این اماکن هنوز اسناد مالکیت ندارند و نیاز است تا مالکیت در این اماکن تثبیت شود.

این مقام مسئول، صدور اسناد مالکیت برای اسناد ملی و تثبیت مالکیت آن از کارکردهای اصلی ثبت اسناد دانست و اضافه کرد: بیش از ۶۳ درصد از اراضی ملی در فارس که رقمی حدود ۱۰ میلیون هکتار  می‌شود، تثبیت مالکیت شده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک فارس ادامه داد: قبل از سال ۹۸ عملکرد سند حدنگار در این استان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار بود اما در سال گذشته به ۴ میلیون ۳۹۷ هزار هکتار رسید.

هاشمی با بیان اینکه تثبیت مالکیت و صدور اسناد حدنگار برای اراضی ملی فارس در سال‌های اخیر بی سابقه و معادل ۴۰ سال گذشته بوده است، تاکید کرد: همه اسناد دفترچه‌ای باید به سند تک برگ تبدیل شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس یادآور شد: ادارات ثبت به مالکانی که سند دفترچه‌ای دارند و برای گرفتن سند تک برگ اقدام نکنند خدمات ارائه نمی‌دهند.

دیدگاه