ورودی پساب پتروشیمی شیراز به محیط زیست “صفر شده”

  • 02 تیر 1400 - 12:31
ورودی پساب پتروشیمی شیراز به محیط زیست “صفر شده”

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پتروشیمی شیراز گفت: این واحد صنعتی طی بیش از نیم قرن فعالیت تولیدی و اقتصادی تلاش فراوانی در راستای بهبود شرایط عملکردی خود با هدف صیانت از محیط زیست داشته که احداث حوضچه‌های تبخیری با حجم سه میلیون و ۳۹۹ هزار متر مکعب و قطع کامل ارسال پساب به محیط بیرونی با هدف کمک به حفظ منابع آبی منطقه و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی از این دست اقدامات به شمار می‌رود.

محمدصادق پریسایی با بیان اینکه برای افزایش راندمان و کاهش هدر رفت آب، شبکه مستقل آبیاری برای مشروب کردن فضای سبز داخل و خارج مجتمع ایجاد شده است، اضافه کرد: با توجه به اقلیم گرم و خشک منطقه مرکزی استان فارس و شهرستان مرودشت، افزایش بهره وری آبی همواره از دغدغه‌های شرکت پتروشیمی شیراز بوده و در این راستا، شرکت با احداث حوضچه‌های تبخیری و قطع کامل ارسال پساب به محیط بیرونی کمک شایانی به حفظ منابع آبی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پتروشیمی شیراز، پریسایی افزود: پتروشیمی شیراز همچنین با تکیه به دانش کارکنان و متخصصین خود تا حد ممکن بهره وری از آب مصرفی را در سیستم افزایش داده و با استفاده از پروژه‌هایی مانند تصفیه پساب حاصل از دورریز واحد به میزان ۶۰ متر مکعب در روز اقدام به کاهش پساب تولید و در نتیجه کاهش میزان آب برداشتی از ذخایر منطقه کرده است.

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پتروشیمی شیراز اضافه کرد: برای مدیریت آب و پساب تولیدی، بیش از ۱۲ واحد از واحدهای قدیمی از سرویس خارج و این امر منجر به کاهش بیش از ۱۰۰۰ متر مکعب پساب در روز شده است. در این راستا، واحدهای گاز، آمونیاک، اوره، اسید نیتریک، نیترات آمونیوم، NPK، سودااش (کربنات سدیم سبک و سنگین و جوش شیرین) منطقه یک و کلرآلکالی و پرکلرین در منطقه سه از سرویس خارج شدند.

پریسایی با بیان اینکه در زمینه مدیریت پسماند نیز اعمال مدیریت بر ضایعات فرآیندی و غیرفرآیندی حاصله و تحت کنترل قرار دادن و با کاربرد مجدد این ضایعات همواره در دستور کار شرکت پتروشیمی شیراز بوده است، افزود: بدین منظور یک مورد لندفیل برای تخلیه پسماندها و جلوگیری از تخلیه پسماند در محیط زیست در اراضی شرکت پتروشیمی شیراز برای دفع اصولی پسماندهای صنعتی احداث و با راه اندازی و بهبود سیستم اتوماسیون اداری، میزان مصرف کاغذ در سطح شرکت و به تبع آن ضایعات بخش اداری به شدت کاهش پیدا کرده است.

او ادامه داد: همچنین در راستای اجرای تعهدات قانونی خروج برج‌های دانه بندی واحدهای محصولات اوره و نیترات آمونیوم منطقه ۲ و خروجی برج واحد اسیدنیتریک به سیستم پایش دائم آلاینده‌های زیست محیطی مجهز شده است تا به بهترین نحو مقدار گازهای خروجی پایش و مدیریت شوند.

رئیس بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت پتروشیمی شیراز با اشاره به اینکه همچنین به منظور افزایش رضایتمندی جوامع اطراف و کاهش آلودگی، مجتمع اقدام به احداث و نگهداری بیش از ۱۵۵ هکتار فضای سبز در اراضی تحت تملک خود کرده است، گفت: این مقدار بیش از ۱۰ برابر استانداردها و الزامات قانونی بوده و بیانگر رویکرد زیست محیطی این شرکت است.

به گزارش ایسنا، مجتمع پتروشیمی شیراز به عنوان قدیمی‌ترین پتروشیمی کشور سال ١٣٣٨ در نزدیکی شهر مرودشت و در مسیر رودخانه کر تأسیس شد و فعالیت آن تاکنون ادامه دارد.

دیدگاه