رئیس سازمان زندان‌ها: می‌توان با مجازات حداقلی، مجرمان را متنبه کرد

  • 22 خرداد 1400 - 11:15
رئیس سازمان زندان‌ها: می‌توان با مجازات حداقلی، مجرمان را متنبه کرد

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در سفر به شیراز گفت: با استفاده از ظرفیت های فقهی و حقوقی می توان با مجازات حداقلی، مجرمان را متنبه کرد و در مسیر توبه قرار داد.

بنا بر مطلب ارسالی روز جمعه روابط عمومی اداره کل زندان های استان فارس، محمد مهدی حاج محمدی از اصلاح مجرمان به عنوان ماموریت مشترک سازمان زندان ها و قوه قضاییه نام برد و تصریح کرد: شان قاضی فقط معرفی مجرم به زندان نیست.
وی که در  نشست شورای قضایی استان فارس سخن می‌گفت، افزود: رصد و بررسی میزان تاثیرگذاری زندان و ملاحظه تغییرات شخصیتی مجرم نیز باید مدنظر باشد تا اگر زندانی شایسته تخفیف محکومیت و یا عفو و آزادی شد، برایش اعمال شود.
عضو شورای عالی قوه قضائیه ادامه داد: همانطور که زندانی شدن بی دلیل یک فرد ولو کوتاه مدت مذموم است آزادی بدون دلیل و بدون اصلاح نیز مذموم و به ضرر زندانی، خانواده و جامعه است.
حاج محمدی اضافه کرد: اگر درست عمل نکنیم، مجرم عادی به حرفه‌ای تبدیل می‌شود و این همان دغدغه مقام معظم رهبری است که فرمودند اگر زندان نقش تربیتی نداشته باشه فلسفه وجودی آن بی اثر خواهد شد.
رئیس سازمان زندان ها در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بهداشت و درمان زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: سلامت زندانیان اولویت ماست و بطور مستمر سلامت زندانیان طبق دستورالعمل های بهداشتی و درمانی  پایش می‌شود.
وی با اشاره به امکانات حداقلی سازمان زندانها گفت: برای موضوعات فرهنگی و تربیتی زندانیان سرانه‌ای مناسبی درنظر گرفته نشده که نیازمند  همکاری دولت است.
حاج محمدی با اشاره به توجه جدی به طرح پایش و غربالگری زندانیان  در یکسال اخیر، بر اهمیت  رسیدگی قضایی ویژه به پرونده زندانیانی که دچار بیماری هستند و یا شرایط تحمل حبس ندارند و همکاری بیشتر قضات و سازمان زندان ها تاکید کرد.

۶۱۰ نفر از زندانیان فارس مشمول برخورداری از تخفیفات قانونی شدند
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این جلسه گفت: در راستای حل مشکلات زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها تمرکز بر حل مشکلات با اعطای مرخصی پایان حبس و اعطای تسهیلات قانونی به زندانیان است.
حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی گفت:  کمیسیون عفو دادگستری این استان از فعال‌ترین کمیسیون‌های عفو کشور است که در سال گذشته از ۷۰۰ پرونده مطرح شده در این کمیسیون  ۶۱۰ نفر از مددجویان مشمول تسهیلات قانونی  قرار گرفته اند.

تحقق کامل سند تحول قضایی نیازمند تلاش مضاعف است
در ادامه این جلسه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با اشاره به اینکه استان فارس به لحاظ وسعت و گستردگی ، ترکیب جمعیتی و قومیت ها، مستعد حوادث و اتفاقات است، گفت: این عوامل باعث شده است با انواع جرایم و مجرمان روبرو باشیم.
سید مصطفی بحرینی در ادامه  یکی از برنامه های سند تحول قضایی را ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات درمانی زندانیان، جذب پزشکان متخصص ، انتقال زندانیان به زندان های نیمه باز، بهبود روند نظام نیمه آزادی و رفع کمبود نیروی انسانی و مددکار برای اصلاح مجرمان خواند و اظهار داشت: این روند تا تحقق کامل سند تحول همچنان در دستور کار خواهد بود.
دادستان شیراز خاطر نشان کرد: به صورت مستمر از خانواده زندانیان بازدید بعمل می آید و  بسته های معیشتی و اجناس و اقلام ضروری و مورد نیاز  تامین می شود.
مدیرکل زندان های استان فارس نیز در این نشست گفت: اعضای شورای قضایی استان تعامل بسیار خوبی با زندان ها دارند.
اسحاق ابراهیمی با اشاره به گستردگی کار در زندان ها با توجه به وجود بیشترین تعداد زندانی در استان فارس عنوان کرد: در سال گذشته اقدامات شاخصی نظیر دادرسی الکترونیکی، بازدید مستمر قضات از زندانها و رشد و توسعه شاخص ها صورت گرفته است.
ابراهیمی درخصوص دادرسی الکترونیکی گفت: باتوجه به اولویت دادرسی الکترونیکی در دستگاه قضا، ماه اردیبهشت ۱۴۰۰حدود ۸۳ درصد از دادرسی ها علیرغم کمبود زیرساختها، الکترونیکی انجام شده است.

به دنبال تثبیت نرخ اشتغال ۵۴درصدی در زندان ها هستیم
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در ادامه سفر به شیراز به همراه جمعی از اعضای شورای قضایی استان فارس با نماینده ولی فقیه در استان فارس دیدار کرد. حاج محمدی در این دیدار درخصوص دغدغه زندانیان پس از آزادی گفت: کارهایی در حوزه اشتغال انجام شده و به صورت بی سابقه پس از انقلاب، رقم ۵۴ درصدی اشتغال در سال گذشته محقق شده است که بنا داریم ضمن تثبیت این آمار، بر اساس تاکید رئیس قوه قضائیه رقم  ۸۰ درصدی اشتغال محکومان واجد شرایط را  در سال جاری محقق کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح زندگی در زندان، از حضور موثر روحانیون و طلاب در زندان ها گفت و اضافه کرد: در همین راستا مراسم  اعتکافی با بیش از ۱۰ هزار زندانی و طلبه ها برگزار شد.
عضو شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به حضور و مشارکت گروه های مردمی و جهادی در زندان ها گفت: هر ماه تشییع پیکر یک شهید گمنام را در زندان داریم و واکنشهای متفاوت و جالبی را از سوی زندانیان شاهدیم.
وی با تاکید بر توجه ویژه به خانواده های زندانیان بیان کرد: با حساس کردن بخش های مختلف مردم در سال گذشته علیرغم وجود کرونا کمک ها به ستاد دیه دو و نیم برابر سال قبل بوده است.

شاهد تحول مثبت در زندان ها هستیم
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این دیدار اظهار داشت: از پیگیری‌ و تلاش های صورت گرفته تشکر می کنیم و می‌بینیم که تحولی مثبت در امور زندان ها رقم خورده است.
آیت‌الله لطف‌الله دژکام با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نظام حکمرانی باید تغییر کند، گفت: منظور از نظام حکمرانی، همان سیستم است که در صورت ناکارآمدی  باید تغییر و بهبود پیدا کند.
امام‌جمعه شیراز ادامه داد: یکی از علل اینکه توفیق کامل حاصل نمی‌شود این است که برای یک راهبرد، هرکس هرکاری خودش خواسته انجام داده و یک حرکت مداوم نبوده است.
امام جمعه شیراز با تصریح اینکه مدیران ما، مدیران برنامه هستند، گفت: درست آن است که استراتژی با رفت و آمد یک مدیر تغییر نکند.
وی با ذکر اینکه جوانان کشور می‌توانند تغییرات را ایجاد کنند، عنوان کرد: سیستم را باید برای همه کارشناسان و مسئولان توضیح داد تا به یک فرهنگ تبدیل شود و بدانید که با یک گل بهار نمی‌شود.

کمبود مددکار اجتماعی در زندان‌ها
رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی در ادامه سفر به شیراز در جلسه‌ای خطاب به نمایندگان گروه های جهادی گفت: در حوادث طبیعی گروه های جهادی سراسیمه به کمک مردم می روند و باید این اتفاق برای زندانها نیز رقم بخورد.
وی با بیان اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند زندانیان جمعی هستند که به دلیل خطایشان مستحق بی توجهی و بی رحمی اند، اذعان داشت: اگر بتوان شرایط زندانیان را به تصویر کشید، بسیاری از مردم و اقشار حساس می‌شوند و پای کار می آیند.
این مقام مسئول با تاکید بر نقشه دشمن برای سوءاستفاده از زندانیان گفت: دشمن تلاش دارد با استفاده از زندان و زندانیان کشور به باورهای مردم و اعتماد به نظام ضربه بزنند که باید برای مردم تبیین کرد.
وی ادامه داد: اگر یک زندانی بازگردد، می‌تواند بسیاری را با خود بازگرداند.
به گفته رئیس سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در این سالها نگاه اشتباهی به زندان بوده و به آن درحد نگهبانی نگاه شده و امکانات و بودجه محدودی در نظر گرفته شده است.
وی در مثالی توضیح داد: استاندارد حضور یک مددکار برای ۴۸ زندانی است اما در شرایط کنونی برای هر ۲۴۸ زندانی یک مددکار داریم.
مدیرکل زندانهای استان فارس نیز در جمع نمایندگان گروه‌های جهادی استان فارس اظهار داشت: هرجا به کمک گروههای جهادی نیاز داشتیم، جهادیان به کمک زندانیان و خانواده هایشان شتافته تا مشکلی از همنوعان خود را حل نمایند.
ابراهیمی ادامه داد: باوجود همه محدودیت های اقتصادی و کرونای عالم‌گیر، همت و محبت خیرین نیکوکاران و گروه های جهادی تعطیل بردار نبود و هرگاه فراخوان دادیم، لبیک گفته و توانستیم مشکلات بسیاری را حل کنیم.
ابراهیمی با اشاره به همکاری و فعالیت ۱۳۱ گروه جهادی با اداره کل زندانهای فارس در سال ۱۳۹۹ گفت: ۳۸ گروه در حوزه بهداشت و درمان، ۵۹ گروه فرهنگی و هنری، ۱۸ گروه در زمینه رفاهی و معیشتی و شش گروه آزادسازی زندانیان فعالیت داشته اند.
وی درخصوص خدمات ارائه شده به زندانیان و خانواده هایشان بیان کرد: در طول ۱۰ روز، ۱۵ دندانپزشک به درمان بیش از ۱۲۰۰ زندانی را کمک کردند، بیش از ۵۰۰ زندانی خدمات پزشکی تخصصی دریافت کردند، ۱۵۰۰ نفر مشاوره حقوقی و قضایی شدند و ۷۵۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های زندانیان در سال گذشته و در سال جدید بیش از چهار هزار بسته اعطا شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اهمیت اشتغال گفت: چهار گروه در زمینه اشتغال و توانمندسازی زندانیان و خانواده هایشان فعال بوده و هستند زیرا معتقدیم اشتغال زندانیان می‌تواند جلوی خطا را بگیرد.
وی با بیان اینکه در موضوع آزادسازی زندانیان، بسیج حقوقدانان و سپاه فجر فارس در کنار سایر گروه‌های جهادی فعالیت موثر و خوبی داشتند، تصریح کرد: ۱۶۰۰ زندانی مالی غیرعمد و عاجز از پرداخت دین پس از اتمام حبس در سال ۱۳۹۹ آزاد شدند.

دیدگاه