گشایش موزه آموزش و پرورش فارس جایگاهی برای انتقال تاریخ

  • 11 خرداد 1400 - 16:21
گشایش موزه آموزش و پرورش فارس جایگاهی برای انتقال تاریخ

نخستین موزه آموزش و پرورش استان فارس در شیراز گشایش یافت و به بهره برداری رسید که معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش این مکان را جایگاهی برای انتقال تاریخ نامید.

علیرضا کاظمی دوشنبه در آیین افتتاح نخستین موزه تاریخ و اسناد آموزش و پرورش فارس در شیراز گفت: این موزه مکانی است که می تواند بخش عظیمی از تاریخ ما را که در کتاب ها نمی گنجد و نمی توانیم برای دانش آموزان تصویر سازی کنیم در کمتر از آنی به مخاطب و متربی خود همراه با هنر و لذت منتقل کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: موزه که بخش مهمی از فرهنگ یک جامعه است و شاید یکی از بزرگترین رسانه های گویا و موثر در فضای جامعه باشد که که  اقبال عمومی دارد و مامی توانیم بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگمان را دربهترین شکل ممکن به مخاطبانمان منتقل کنیم.
کاظمی ادامه داد: ماهمه یک ماموریت را دنبال می کنیم و کار ارزشمند استان فارس بخشی از مولفه های فرهنگی یک جامعه است و ارزش بسیار بالای فرهنگی دارد.
کاظمی با اشاره به اینکه این ظرفیت در هیچ استانی به این شکل نیست گفت: این رویکرد فرهنگی و این موزه و میراث فرهنگی بخشی از هویت، فرهنگ و تمدن ما را در واقع تشکیل می دهد.
وی افزود:  قطعا اگر بخواهیم آینده را پرافتخار طی کنیم باید به گذشته پرافتخار خود توجه کنیم و ارزش های خودمان را در بخش ها و ابعاد مختلف هم بشناسیم و  هم به رخ  جهانیان بکشانیم و هم مردم، دانش آموزان و فرهنگیان را با این تمدن و فرهنگ آشنا کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:  نگاه ما در حوزه سند تحول بنیادین این است که اگر قرار باشد واقعا تربیت را به معنای واقعی و با همان رویکرد سند دنبال کنیم باید موقعیت های تربیتی رشد دهنده برای دانش آموزانمان فراهم کنیم و موزه یکی از این بخش هاست. 
کاظمی بیان داشت: ماامسال اردوهایی یک روزه ای را تحت عنوان اردوهای شمیم نور با هدف قرارگیری دانش آموزان در موقعیت های تربیتی  طراحی کردیم و این موزه مانند باغ موزه دفاع مقدس در تهران و بسیاری از استان ها  گنجینه ارزشمندی از تاریخ پرافتخار کشور ماست.   
وی گفت: ما وظیفه داریم زمینه ارتباط دانش آموزان با  این بخش مهم از حوزه فرهنگی برقرار کنیم و نگاه ما به موزه صرفا به عنوان یک مکان دیدنی نیست  بلکه یک مکان تربیتی، رسانه گویا است.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: موزه آموزش و پرورش فارس در مباحث رونق گردشگری فرهنگی بسیار مؤثر است و باعث هویت بخشی به دانش آموزان می‌شود.
فرهاد اسماعیلی با اشاره به اینکه اهمیت سند در زندگی یک ملت همانند اهمیت حافظه برای یک فرد است بیان کرد: ما در این موزه از ۱۳۰ سال گذشته اسناد، مدارک و مراحلی که طی نمودیم شامل فراز و فرودها را به تصویر کشیدیم.
وی ادامه داد: این موزه محلی است برای محققان، پژوهشگران،دانش آموزان و تمام کسانی که می خواهند درباره نظام تعلیم و تربیت تحقیق کنند و کارهای تکراری نکنند و خطا کمتر داشته باشند.
اسماعیلی  با اشاره به اینکه گستره قدیم فارس بسیار پهناور بوده ، گفت: همچنین استان فارس پیشینه بسیار غنی در آموزش و پرورش کهن و مدرن دارد که بیش از ۱۲۰ سال است که این استان چرخه تعلیم و تربیت را به حرکت در آورده است.
وی افزود: این موزه می خواهد این حرکت را به تصویر بکشد و برای محققان و پژوهشگران مرکزی برای  پژوهش و تحقیق نظام تعلیم و تربیت در گذشته، حال و برای برنامه ریزی آینده باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه این موزه اولین مرکز اسناد اموزش و پرورش فارس و یک مرکز تخصصی است گفت: این موزه مکانی است برای تمام کسانی که می خواهند سیر تحول را در تکنولوژی آموزشی ببینند. 
اسماعیلی اظهار داشت: ما در این موزه پذیرای اسناد و مدارکی هستیم که به نوعی به تاریخ آموزش و پرورش استان فارس  مربوط می شود که به نام خودشان در این موزه نگه داری و در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به راهکار ۶.۳ سند تحول بنیادین گفت: در این بند عنوان شده که ما مکلفیم به ایجاد موزه و نمایشگاه های علم و فن آوری در تمام شهرها هستیم و لذا امروز با نگاهی عمیق گامی را در اجرایی شدن سند تحول بنیادین برداشته ایم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: این موزه در مباحث رونق گردشگری فرهنگی بسیار موثر است و باعث هویت بخشی به دانش آموزان ماست.

دیدگاه