تلاش‌های علمی دانشگاه سلمان کازرون برای احیای بختگان

  • 09 خرداد 1400 - 16:39
تلاش‌های علمی دانشگاه سلمان کازرون برای احیای بختگان

طی جلسه‌ای با حضور مسئولان، استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای تقویت طرح احیای تالاب پریشان، بررسی و امکان سنجی شد.

طی جلسه‌ای با حضور دکتر غریب فاضل‌نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، علی مظفری، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کازرون، حمید ظهرابی، مدیرکل محیط‌زیست استان فارس و جمال خداپرست، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان کازرون، به همراه جمعی از معاونان و کارشناس‌های این نهادها پیرامون بررسی و امکان‌سنجی استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون برای تقویت طرح احیا تالاب پریشان و همچنین کمک به توسعه مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با عرصه‌های مختلف محیط‌زیست شهرستان کازرون، در سالن کنفرانس اداره کل محیط‌زیست استان فارس برگزار شد. 

به گزارش ایسنا به نقل از دانشگاه سلمان فارس، حمید ظهرابی، مدیرکل محیط‌زیست استان فارس، در این نشست ضمن مروری بر سابقه مطالعات و فعالیت‌های انجام شده پیرامون احیاء تالاب پریشان طی دو دهه گذشته و با تقدیر از رویکرد جدید دانشگاه سلمان فارسی کازرون جهت ورود جدی به مباحث مرتبط با احیاء این تالاب بین‌المللی، خاطر نشان نمود: گرچه تالاب‌های پریشان و ارومیه به عنوان دو تالاب پایلوت برای مطالعه و تهیه طرح ملی حفاظت از تالاب‌های ایران انتخاب شدند و سند آنها نیز نهایی شد، اما اراده جدی مانند آنچه که در ارومیه برای احیاء آن تالاب شکل گرفت، در سطح پریشان اتفاق نیفتاد. 

ظهرابی همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز برای انجام مطالعات مرتبط با احیاء تالاب پریشان، خاطر نشان کرد: همواره درخواست ما این بود که کمیته محلی تالاب پریشان فعال شود. اکنون خوشبختانه با فعال شدن دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این مبحث و حمایت‌های معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کازرون، شاهد آغاز خوبی هستیم؛ امیدوارم با تجمیع و مدیریت فعالیت‌ها و تشکیل کنسرسیومی با مدیریت دانشگاه سلمان فارسی کازرون، بتوانیم فعالیت‌های انجام شده را به صورتی هدفمندتر و کاربردی‌تر جلو ببریم. 

رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، نیز به ظرفیت‌های غنی محیط‌زیستی کازرون و همچنین ظرفیت‌های مناسب علمی آن دانشگاه اشاره و اضافه کرد: با تکیه به نتایج مطالعات متعددی که در قالب پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های علمی گوناگون مرتبط با دریاچه پریشان منتشر کرده‌ام، تأکید می‌کنم که این تالاب پراهمیت، ظرفیت استقرار پژوهشکده بین‌المللی تالاب پریشان را داراست و در همین راستا و با توجه به مسئولیت اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، این آمادگی را داریم که در صورت ظرفیت‌سازی‌های مناسب و تداوم حمایت‌ها، این پژوهشکده را در شهرستان کازرون راه‌اندازی و فعال کنیم. 

غریب فاضل‌نیا گفت: حل بسیاری از چالش‌ها، نیازمند مداخله مستقیم در محل است و دانشگاه سلمان فارسی کازرون به عنوان دانشگاه مادر منطقه و همچنین مرکز ثقل پژوهش‌ها و تحقیقات علمی مرتبط با جنبه‌های مختلف توسعه کازرون، می‌تواند با فعال‌سازی توانمندی‌های مختلف خود در این حوزه، ضمن برطرف کردن بخشی از نارسایی‌های برجا مانده از سال‌های گذشته، نقش خود را در روند احیاء تالاب پریشان و همچنین کمک به مواجهه علمی با سایر مشکلات و مسائل جاری حوزه‌های مختلف محیط‌زیست کازرون، ایفا نماید. 

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کازرون نیز بر لزوم پیگیری جدی مسائل مرتبط با تالاب پریشان در سطوح ملی تاکید و پیشنهاد کرد که نشست مشترکی با عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌‍زیست برای برطرف کردن مشکلات این تالاب برگزار شود.

علی مظفری گفت: ماه‌های پایان فعالیت دولت، فرصت مناسبی است که بتوان خاطره خوبی در ذهن مردم کازرون برجای گذاشت. خوشبختانه امروز فعالین اجتماعی و تشکل‌های غیردولتی پای کار هستند و این موضوع می‌طلبد که اراده دولت نیز قوی‌تر شود و در همین راستا هم اعلام می‌کنم که آمادگی کامل داریم تا در حوزه مدیریتی شهرستان، به هر اقدامی در جهت احیاء تالاب پریشان لازم و ضروری تشخیص داده شود، ورود پیدا کنیم و هرکاری از دستمان بربیاید را انجام دهیم. 

فرماندار کازرون همچنین با تأکید بر لزوم ورود عملیاتی و جدی تمامی دستگاه‌های مختلف به عرصه‌های میدانی مرتبط با احیاء تالاب پریشان، افزود: چالش‌های موجود در سطح دریاچه پریشان را باید به گونه‌ای برطرف کرد که فعالیت‌ها و استفاده‌های امروز ما از ظرفیت‌های این تالاب، تأثیر نامطلوبی را برای آیندگان برجای نگذارد. بنابراین باید با دقت و با استفاده از همه ظرفیت‌ها، فعالیت‌های میدانی را برای احیاء تالاب پریشان با نگاه‌هایی بلندمدت دنبال کرد. 

در این جلسه مقرر شد با هدف شفاف‌تر شدن مسیر حرکت و بسترسازی برای استقرار ظرفیت‌های مورد نیاز فعالیت‌های علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون و نقش آفرینی در روند احیای تالاب پریشان، طی روزهای آینده، تفاهمنامه‌ای بین آن دانشگاه و اداره کل حفاظت محیط زیست، مبادله شود.

دیدگاه