هزینه ۱۰ میلیاردی آبرسانی سیار به عشایر فارس

  • 09 خرداد 1400 - 12:23
هزینه ۱۰ میلیاردی آبرسانی سیار به عشایر فارس

به گفته مدیرکل امور عشایر استان فارس، سالانه بیش از ۱۰۳ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های آبرسانی سیار به عشایر فارس هزینه می‌شود.

روح‌الله بهرامی، شنبه هشتم خرداد به خبرنگاران گفت: آبرسانی سیار به عشایر را اقدامی مدیریتی در پدافند غیرعامل توصیف و خاطرنشان کرد که این اقدام مدیریتی شامل ۵ مرحله‌ی تامین، سالم‌سازی، حمل، توزیع و مصرف آب است.

بهرامی افزود: بر اساس برآوردهای اداره مطالعات اداره کل امور عشایر، هزینه‌های آبرسانی شامل حقوق رانندگان، هزینه بهره‌برداری و نگهداری ۴۶ دستگاه تانکر و غیره است.

مدیرکل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: از آن جایی که آب یک نهاده مهم در تولید، سلامت و رفاه محسوب می‌شود، تامین و تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات پروژه آبرسانی سیار ضروری است.

او با یادآوری اینکه زندگی عشایر مستقیما تابع نزولات جوی است، گفت: خشکسالی و کم آبی اثرات جبران ناپذیری از قبیل کاهش شدید آب شرب مورد نیاز انسان و دام، از بین رفتن منابع تامین آب زراعت و باغداری، مختل کردن پروژه‌های عمرانی آبی و خاکی در مناطق عشایری، افزایش بیماری‌ها و نامساعد شدن شرایط بهداشتی، کاهش شدید علوفه مرتعی و گرانی علوفه، تمایل برای فروش دام و را به دنبال دارد.

بهرامی خاطرنشان کرد: عمده منابع تامین آب شرب دام و انسان از چشمه‌ها، برکه‌ها و چاه‌های کم عمق مالداری است؛ با خشک شدن این منابع عشایر مجبور هستند برای دسترسی به آب، خارج از سامان‌های عرفی خود تردد کنند و این موضوع منجر به برخوردها و منازعات بین رده‌های ایلی، مبادرت به کوچ قبل از موعد به خاطر کمبود علوفه و تخریب روزافزون مراتع، و آبرسانی توسط ناوگان آبرسانی سیار می‌شود.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: عشایر کوچنده جمعیت قشلاقی برابر ۱۴۸ هزار نفر و با تعداد ۳ میلیون راس دام با تجارب موجود در آبرسانی سیار تامین ۲۵ لیتر سرانه آب شرب هر فرد عشایر و ۶ لیتر برای هر راس دام نیاز سالانه آب شرب انسان و دام برابر هفت میلیون متر مکعب است که ۳۵ درصد خانوارهای عشایری و دام‌های عشایری با روش آبرسانی سیار تامین آب می‌شوند.

دیدگاه