مرکز آموزش عالی استهبان فارس در بیم و امید

  • 02 خرداد 1400 - 17:10
مرکز آموزش عالی استهبان فارس در بیم و امید

لغو مجوز پذیرش دانشجو در رشته مهندسی عمران مرکز آموزش عالی استهبان، نگرانی‌هایی را درباره تعطیلی کامل این مرکز آموزش عالی در دانشجویان و استادان این مرکز به دنبال داشته است.

این مرکز آموزش عالی از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را در استهبان شروع کرده و پذیرش دانشجو در رشته عمران نیز از بدو تاسیس این دانشگاه انجام شده است.
اعضای هیات علمی این دانشگاه هفت نفر هستند و در حال حاضر ۱۶۰ دانشجو در رشته عمران و در مجموع ۴۰۰ نفر در این مرکز آموزش عالی مشغول تحصیل هستند.
در قالب اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور، نامه ای در ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۰ مبنی بر لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته عمران به عنوان اصلی‌ترین رشته مرکز آموزش عالی استهبان به مدیریت این دانشگاه ابلاغ شده است.
ابلاغ این نامه نگرانی‌هایی را برای دانشجویان، اساتید و کارکنان این مراکز آموزش عالی به دنبال داشته است.
طرح آمایش آموزش عالی که از هشت بند تشکیل شده در سال ۹۴ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و به وزارت علوم جهت اجرا ابلاغ شد؛ براساس بند سوم این ابلاغیه، وزارت علوم می‌تواند به منظور ساماندهی به واحدهای آموزش عالی، این موسسات را تجمیع کند؛ به گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای منطقه‌ای باشد و منجر به کاهش هزینه‌های سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
شروع اجرای این طرح چند سالی به طول انجامید تا اینکه از نیمه‌های سال ۹۹ اخبار ادغام یا مأموریت محورشدن دانشگاه ها به گوش رسید.

تعطیلی عمران، پیش زمینه تعطیلی کامل دانشگاه است
دبیرسابق شورای صنفی دانشجویان مرکز آموزش عالی استهبان در این باره گفته است: شهرستان استهبان قطب رشته مهندسی عمران در شرق استان فارس تلقی می‌شود و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی این رشته کامل و به روز است و به نظر می‌رسد تصمیم برای تجمیع این رشته مرکز در سایر مراکز دانشگاهی، چندان کارشناسی شده نباشد؛ همچنین سطح علمی و فعالیت های پژوهشی اعضای هیات علمی این رشته بر هیچ‌کس پوشیده نیست و مقالات چاپ شده آنها در مجلات معتبر بیانگر این مهم است.
علیرضا پاکباز  گفت: رشته عمران این دانشگاه بیشترین تعداد ورودی و استقبال شدید دانشجویان را در سال های اخیر به دنبال داشته که این خبر بسیاری را نگران کرده زیرا با کاهش چشمگیر تعداد دانشجویان در آینده می‌تواند پیش زمینه‌ای برای تعطیلی دائم و یا ادغام این مرکز باشد.
وی اظهار داشت: اگر هدف اصلی ارتفا کیفیت آموزشی و خدماتی مراکز آموزش عالی باشد قطعا راه‌های بسیاری برای این مهم وجود خواهد داشت که تعطیلی و یا ادغام مراکز آموزش عالی، آخرین راه پیش رو و تنها به معنای پاک کردن صورت مساله و عدم حل این مشکل است.

پیگیری‌ها در سطح وزارت علوم
رییس مرکز آموزش عالی استهبان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ نامه ای از وزارت علوم به این مرکز  با مضمون لغو مجوز و توقف پذیرش دانشجو در رشته مهندسی عمران ارسال شده است.
محمدرضا جعفرزاده با اشاره به تداوم خدمت رسانی به دانشجویان کنونی رشته عمران در این مرکز آموزش عالی افزود: موضوع لغو پذیرش دانشجو رشته عمران در این دانشگاه به صورت جدی با ارائه اعتراض کتبی مدیریت دانشگاه استهبان در حال پیگیری است و امیدواریم این موضوع منتفی اعلام شود.
وی ادامه داد: ده‌ها نامه اعتراض نسبت به این تصمیم از سوی مدیریت مرکز آموزش عالی و کارکنان و دانشجویان این مرکز به وزارت علوم ارسال شده و مذاکراتی نیز با نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، شخص وزیر علوم و معاونین وی و مسئول ستاد آمایش مراکز آموزش عالی کشور انجام تا شده است تا در تصمیم وزارت علوم تجدید نظر شود.

انتظارها برای رسیدگی مجدد
رییس مرکز آموزش عالی استهبان در ادامه تاکید کرد: مقرر شده که به اعتراض‌های مکرر در این خصوص در ستاد طرح آمایش آموزش عالی کشور رسیدگی و امیدواریم که از اجرای این تصمیم صرف نظر شود.
وی در ادامه به سوالی در خصوص اینکه آیا درخصوص وجود رشته عمران در مرکز آموزش عالی استهبان نیازسنجی شده است یا خیر؟ گفت: یکی از بهترین رشته های این مرکز عمران است و همیشه جذب صد درصدی دانشجو از سراسر استان فارس داشته است.
جعفرزاده با بیان اینکه رشته عمران این دانشگاه یکی از بهترین در نوع خود در سطح استان فارس است، افزود: مجهزترین تجهیزات به روز آزمایشگاهی و خبره‌ترین اساتید این دانشگاه مربوط به رشته عمران است و ۴۰ درصد فارغ التحصیلان این مرکز بعد اتمام درس سریعا جذب بازار کار شده و بخش قابل توجهی نیز در دانشگاه های معتبر کشور موفق به تحصیل در مقطع ارشد شده اند.

“همتراز با دانشگاه شیراز” هستیم
وی اعلام کرد: مقالات اساتید و دانشجویان بخش عمران و وضعیت پژوهشی این دانشگاه همتراز با بخش عمران دانشگاه شیراز است و همواره مقالات دانشجویان و اساتید این دانشگاه در بهترین نشریات تخصصی دنیا منتشر می‌شود و در حال حاضر وضعیت بخش عمران مرکز آموزش عالی استهبان در سطح ممتازی قرار دارد که بارها تجلیل مقامات ارشد وزارت علوم را نیز در پی داشته است.
وی تعطیلی این رشته را لطمه‌ای غیرقابل جبران به ارتقا استهبان و آموزش عالی این شهرستان عنوان کرد و گفت: پیگیری‌های لازم برای انصراف از اجرای این تصمیم بصورت روزانه در حال انجام است و دانشجویان و اساتید این بخش هیچگونه نگرانی از این بابت نداشته باشند.
رییس مرکز آموزش عالی استهبان وجود رشته عمران را یکی از نیازهای تخصصی شهرستان دانست و بیان کرد: چهار رشته تحصیلی اکنون در این مرکز شامل عمران، فیزیک،شیمی و زیست وجود دارد.
وی اعلام کرد: یکی از اهداف مراکز آموزش عالی ماموریت‌گرا بودن است که رشته عمران دانشگاه استهبان در این راستا فعال و به طور جدی به موضوعاتی مانند پل و تونل سازی،زلزله، مصالح ساختمانی و … با انعقاد قراردادهایی با شهرداری و سایر ارگان‌های متولی در حال پیگیری است.
جعفرزاده اظهار داشت: دانشجویان و اساتید این دانشگاه نباید هیچگونه نگرانی از این بابت داشته و نیاز است که کمی صبوری کنند ضمن اینکه همچنان فعالیت های آموزشی و پژوهشی این مرکز ادامه دارد و هیچ خدشه ای در فرآیندها پیش نیامده است.
شهرستان استهبان در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است.

ساماندهی دانشگاه‌ها برای ارتقای کیفیت؛ هدف وزارت علوم تعطیلی نیست
پیش از این، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ در سفر به استان اصفهان گفته بود: طرح ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با هدف کیفی‌سازی هرچه بیشتر آنها بویژه واحدهای کوچک در حال اجراست و هدف این وزارتخانه، تخریب و تعطیلی نیست.
منصور غلامی افزود: زمانی که دانشگاه‌های کوچک به دانشگاه‌های بزرگ متصل شوند، فعالیت پژوهشی و فناوری آنها نیز تقویت و بیشتر می‌شود که بنوبه خود دستاورد بزرگی است و کیفیت کار آنها را افزایش می‌دهد.
وی با بیان‌اینکه مخالفت‌ با طرح ساماندهی دانشگاه‌ها، بیشتر نگاه سیاسی دارد، تاکید کرد: دانشگاه‌های بزرگ باید به دانشگاه‌های کوچک برای ارتقای کیفیت کار آنها کمک کنند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رییس ستاد آمایش آموزش عالی کشور نیز اسفند ۱۳۹۹ پس از بازدید از مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: آمایش و ساماندهی مراکز آموزش عالی در هشت طرح برنامه‌ریزی شده که ماموریت‌گرایی و ساماندهی و تنظیم مجدد رشته ها با در نظر گرفتن نیازهای منطقه ای و مزیت نسبی از این جمله هستند.
غلامحسین رحیمی ادامه داد: در حال حاضر زمان ایجاد و توسعه واحدهای تحقیقاتی و مهارت ‌محور است و باید در زمینه فعالیت مراکز رشد و نوآوری گام برداشت.

دیدگاه