“باغ‌های مادر” نهال در فارس ساخته می‌شود

  • 30 اردیبهشت 1400 - 17:33
“باغ‌های مادر” نهال در فارس ساخته می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: پس از اعلام فراخوان کشوری، احداث ۵ “باغ مادر” برای تولید نهال گواهی شده در نقاط مختلف فارس با همراهی بخش خصوصی، تصویب شده است.

مجیدرضا پاکاری با بیان اینکه قبلا فراخوان ساخت ۳۷ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در سراسر کشور منتشر شده بود، گفت: با توجه به اعلام آمادگی از سوی سرمایه گذاران، ساخت ۵ باغ مادری تولید نهال گواهی شده در استان فارس تصویب شده است که بعد از ارزیابی، فراخوان و انتخاب نفرات واجد شرایط، مراحل واگذاری زمین و تامین منابع انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از جهادکشاورزی فارس، پاکاری، ضمن ابراز خرسندی از اینکه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی، در سه شهرستان داراب، نی ریز و جهرم اقدامات اجرایی خوبی برای ساخت باغ‌های مادر تولید نهال گواهی شده انجام شده است، گفت: براین اساس در شهرستان داراب در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان مرکبات، در شهرستان نی ریز در زمینه تولید و تکثیر نهال درختان هسته دار و در شهرستان جهرم در زمینه تولید و تکثیر نهال نخیلات عملیات اجرایی آغاز شده است و ما به لحاظ زمانی جلوتر از طرح هم هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه فراخوان ساخت باغ‌های مادری برای تولید نهال‌های گواهی شده تقریباً یک ماه پیش به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط شناسایی شده‌اند، گفت: برای متقاضیان ساخت باغ‌های مادری شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود از جمله اینکه در اطراف زمین مورد هیچ گونه باغی وجود نداشته باشد، فرد متقاضی حتماً باید از کشاورزان یا باغداران پیشرو باشد و هدف از اجرای طرح، صرفاً تولید و تکثیر انواع گیاهان سردسیری، گرمسیری و نیمه گرمسیری برای سالم سازی درختان باشد.

پاکاری خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این باغ‌های مادری به عوامل مختلفی مانند سطح زیر کشت، آب و میزان سرمایه گذاری بستگی دارد؛ اما در شرایط فعلی متقاضیان مجوز کلی تولید را دریافت می‌کنند، اما پس از ارزیابی‌های لازم و دریافت مجوزهای نهایی، ظرفیت تولید پیوندک و نهال آن‌ها مشخص می‌شود.

او با تاکید بر اینکه ساخت و بهره برداری از باغ‌های مادری فرایندی زمان بر است، اضافه کرد: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها و تاسیسات مختلفی باید برای این گونه مراکز تدارک د یده شود، قرنطینه‌ها رعایت شود، ممکن است ۵ سال طول بکشد تا کار به نتیجه برسد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر در سراسر کشور ۳ یا ۴ باغ مادری بیشتر نداریم، گفت: در استان هم در حال حاضر باغ‌های نخبه در محصولاتی مانند گردو و انگور ایجاد شده که مدتی زمان می‌برد تا به نتیجه برسد.
 
پاکاری با تاکید براینکه در محصولات محتلف با توجه به اقلیم و شرایط خاص هر استان ممکن است باغ‌های مادری نهال کواهی شده ساخته شود؛ افزود: با انجام این کار فارس قطب مهم تولید نهال گواهی شده برای استان‌های جنوبی کشور خواهد بود.

به گفته او، استان فارس تولید سالانه بیش از یک و نیم میلیون تن مرکبات را در کارنامه دارد، اما یکی از تهدیدهای جدی باغ‌های این استان، زوال درختان مرکبات که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده می‌شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در این راستا با تخصیص بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار، مهمترین مرکز تولید نهال گواهی شده مرکبات در ایستگاه تحقیقات شهرستان داراب ایجاد می‌شود.

دیدگاه