وعده ورود تراموای هوشمند و بدون راننده به خیابان‌های شیراز

  • 09 اردیبهشت 1399 - 7:32
وعده ورود تراموای هوشمند و بدون راننده به خیابان‌های شیراز

مجتبی زوربخش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: فناوری جدید تراموای هوشمند (ART) مزایای سامانه حمل و نقل اتوبوسی و ریلی را توامان دارد و برای راه اندازی این سامانه هوشمند در این کلانشهر، بررسی‌های کارشناسی در این مورد در دستور کار قرار گرفته است.

مجتبی زوربخش، دوشنبه درنشست با اعضای کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز که بصورت وب کنفرانس برگزار شد، افزود: تراموای هوشمند (ART)، ضمن اینکه یک سیستم حرکتی سریع به شمار می‌آید برای محیط زیست نیز سامانه‌ای سودمند است.

وی با اشاره به اینکه این سیستم حمل و نقل هوشمند با بهره‌گیری از سیستم‌های ارتباطی و انتقال دیتا برای نخستین بار در کشور چین رونمایی شد، بیان داشت: برای استفاده از این ناوگان حمل و نقلی درون شهری، نیازی به هیچ یک از زیرساخت‌های عمرانی هزینه بر و طولانی مدت نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: این تراموا هوشمند حدود ۳۲ متر طول و قابلیت حمل ۳۰۰ تا ۵۰۰ مسافر با وزنی معادل ۴۸ تن را دارد، حداکثر سرعت آن نیز ۷۰ کیلومتر بر ساعت است و پس از ۱۰ دقیقه شارژ باتری، تا ۲۵ کیلومتر حرکت می‌کند.

زوربخش، همچنین در بخش دیگری از مطالب خود گفت: با توجه به مزایای استفاده از فیبرنوری در زیر ساخت‌های مرکز کنترل ترافیک برای انتقال اطلاعات دوربین‌های نظارتی و ملزومات ترافیکی سطح شهر، با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز، در آینده نزدیک این مرکز از سامانه انتقال تصاویر و داده‌ها بر پایه فیبرنوری بهره‌مند خواهد شد.

وی اضافه کرد: استفاده از فیبرنوری، سرعت انتقال دیتا و تصاویر را افزایش و منفعت اقتصادی را در درازمدت برای مجموعه شهرداری شیراز به همراه خواهد داشت.

استفاده از سامانه مکانیزه پرداخت و شناسایی خودرو در پارکینگ هدایت شیراز

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز همچنین بیان کرد: اجرای سامانه مدیریت هوشمند و یکپارچه در پارکینگ‌های موجود در شهر شیراز، می‌تواند باعث تسهیل امور مدیریتی، راحتی شهروندان در استفاده از پارکینگ‌ها، مدیریت زمان برای آنها و همچنین موجب نظارت دقیق بر اجرای مصوبات و نرخ‌گذاری‌ها شود.

زوربخش افزود: هم اینک پارکینگ هدایت شیراز به سامانه مکانیزه پرداخت و شناسایی خودکار (اتوماتیک) ورود و خروج و همچنین حسگرها (سنسور) تشخیص پارک خودرو مجهز شده و در فاز بعد به سامانه مدیریت پارکینگ اینترنت اشیاء (IOT) نیز تجهیز خواهد شد.

دیدگاه