نامه جمعی از جوانان اصلاح طلب به اعضای شورای شهر شیراز

  • 21 مرداد 1397 - 18:33
نامه جمعی از جوانان اصلاح طلب به اعضای شورای شهر شیراز

جمعی از جوانان اصلاح طلب به اعضای شورای شهر شیراز نامه نوشتند.

متن کامل نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

منتخبین لیست امید شورای اسلامی شهر شیراز

سلام علیکم

در آستانه­ی اولین سالگرد ورود اعضای محترم شورای پنجم شهر شیراز به این نهاد بالادستی ِ شهرداری هستیم. سالی که گذشت پر بود از متن‌های کم‌رنگ و حاشیه‌های پررنگ منتخبین لیست امید؛ لیستی که در پی حمایت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با استقبال بی سابقه‌ای از جانب شهروندان شیرازی روبه‌رو و با اکثریت آراء در بهت و حیرت جناح اصولگرا پیروز نهایی انتخابات شورای شهر گردید.

فعالان جوان سیاسی اصلاح‌طلب و تحول‌خواهان اجتماعی شیراز در آن دوره مطالبه گرایانه به اسلاف خود گوشزد کردند که قرارگیری کاندیداها در لیست امید می­بایست طی یک فرایند شفاف و منطقی که تضمین کننده شایستگی تخصصی و اخلاقی آنهاست باشد تا بر حسب توانایی واقعی و صداقت عملی و پاکدستی همراه با برنامه مدون برای حضور در این پست و تکیه بر صندلی شورا، در معرض انتخاب شهروندان فهیم شیراز گذاشته شوند. از اعتراض‌ها و انتقادات ‌بحقی که در بستن لیست امید در شیراز بین محافل سیاسی گذشت گذر می­کنیم و بررسی آن را به وقت دیگری واگذار خواهیم کرد.

اما هدف این نامه طرح پرسش‌هایی جدی و اساسی از تمامی منتخبین لیست امید شورای شهر است، پرسش از وعده های داده شده و عمل به آنها؛ عدم عدول از آرمان های اصلاحات و اصلاح طلبی در بستر قانون از جمله انتظارت از لیست امید بوده که به تفضیل در این نامه به آن خواهیم پرداخت:

  • با راهیابی دوازده نفر از سیزده نفر لیست امید به شورای شهر، همگان بر این امید بودند که نیروهای اصلاح­طلب با حساسیت جدی برای استیفای حقوق شهروندان به سیاست­ورزی در حوزه شهری می­پردازند اما شوربختانه علی­رغم وجود جوانان متخصص و همسو در بدنه­ی اجتماعی اصلاحات، دولت و شهرداری از همان ابتدا شاهد اخبار ناگوار سهم خواهی‌های
    منفعت طلبانه شخصی، گروهی و باندی برای ورود منسوبین و نزدیکان اعضا به شهرداری و شورای شهر و حتی استانداری بودیم، آن هم با استدلال کادرسازی نیروهای جوان اصلاح‌طلب و حامیان دولت. از دل این انتصابات و لابی­های پی‌درپی، بعضاً شاهد انتصاب افراد غیر متخصص و غیرهمسو به سمت‌های مدیریتی بوده‌ایم. آیا مکانیزم شفاف و قابل توضیحی برای این انتصابات وجود دارد؟ به نظر می­رسد براساس قانونی نانوشته سهم مشخصی برای ورود نیرو به شهرداری و سایر سازمانهای وابسته توسط منتخبین لیست وجود دارد که افکار عمومی از آن بی­خبرند و این همان معضل همیشگی ورود نیروی غیرمتخصص و به دور از شایسته‌سالاری در جایگاهی حساس نظیر تصمیم‌سازی‌های کلان مدیریت شهری در ادوار گذشته بوده که گریبان­گیر اعضای شورای پنجم نیز شده است. اساساً ورود نیروهای اصلاح­طلب به عرصه های مدیریتی نباید بدون تخصص و یا سابقه­ی کافی در حوزه­ی تخصصی برای تصدی آن پست باشد. در حالی که ما بدنه فعال جامعه اصلاح‌طلب همواره از سوءمدیریت در حوزه‌های مالی، اداری و منابع انسانی در ادوار گذشته مدیریت شهری گله‌مند بودیم، حال انتظار نمی‌رود که خود عاملان به همان رفتارها و تصمیمات باشیم!

 

  • با توجه به طرح شعار شفافیت در زمان انتخابات از سوی کاندیداهای لیست امید انتظار ارائه­ی گزارش دوره‌ای از عملکرد منتخبین لیست امید انتظاری بی‌جا نخواهد بود که متاسفانه تا به حال به این خواسته جامه­ی عمل پوشانده نشده است. چرا گزارش کیفی وکمی از کمیسیون‌ها و همینطور دلایل تصویب و عدم تصویب طرح‌ها و لایحه‌ها را به اصحاب رسانه ارائه نمی­کنید؟
  • آیا منتخبین برنامه­ی سالانه و یا چهار ساله­ی مدون برای تغییر جدی در خصوص مدیریت شهری داشتند!؟ آیا هنوز زمان ارائه­ی آن به جامعه نرسیده است!؟

 

  • مگرنه این است که در زمان بستن لیست امید، اعضای غیرمتخصص متعهد به استفاده از مشاوران کاربلد و خبره در حوزه‌های مختلف شدند؟ اما چرا تنها لیست مشاوران چند کمیسیون منتشر گردیده است!؟ مگر جامعه محرم اتفاقات و فرایند تصویب مصوبات نیست و قرار نیست بدانند که چه کسانی و با چه اهدافی به عنوان تصمیم ساز در کمیسیون های تخصصی شورا شرکت می کنند !؟

 

  • از محورهای مهم شفافیت، شفافیت مالی است که این روزها از جمله مهمترین دغدغه و
    نگرانی­های مردم است. آیا بهتر نبود داوطلبانه میزان و محل تامین منابع مالی تبلیغاتی خود را افشا کنید!؟

 

  • دلایل عدم هماهنگی و عدم انسجام منتخبین لیست امید و تشکیل شدن فراکسیون‌های دو، سه و چهار نفره­ در شورای شهر چیست؟ از بیرون به نظر می­رسد منتخبین از یک لیست و یک جریان سیاسی به شورا راه نیافتند که چنین منازعات و مشاجرات شخصی را در کمیسیون­ها و گاهاً در صحن علنی شورا شاهد هستیم. تکرار این رفتارهای نامتعارف و به جد غیرحرفه‌ای، علاوه بر مخدوش کردن وجهه­ی مردمی جریان اصلاحات، گرد یاس و ناامیدی و بی‌اعتمادی را بر دل و جان هواداران اصلاحات می نشاند.

ما امضا کنندگان این نامه از سر دلسوزی و دغدغه برای ایجاد تغییرات محسوس در ساختار شهری بر این باور هستیم که منتخبین شورا باید از استخدام و به کارگیری نیروهای بی کفایت و فاقد تخصص و مهارت و همچنین وابستگان نسبی و سببی خود دست بردارند و با استفاده از نیروهای متخصص و دلسوز و متعهد به اصلاحات گامی مثبت در جهت بهبود فضای شهری بردارند. تا دیر نشده است اصلاحات را سرافراز کنید و امید را بذر هویت خود و هواداران اصلاحات کنید‌.

 

دیدگاه