دولت ایران «لایحه تفکیک سه وزارت‌خانه را به مجلس می‌برد»

  • 15 خرداد 1396 - 10:02
دولت ایران «لایحه تفکیک سه وزارت‌خانه را به مجلس می‌برد»

معاون امور مجلس دولت ایران می‌گوید دولت طرحی را برای تفکیک سه وزارت‌خانه تصویب کرده و براساس آن لایحه‌هایی به مجلس می‌برد.

این وزارت‌خانه‌ها شامل “راه و شهرسازی”، “صنعت، معدن و تجارت” و “ورزش و جوانان” در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، از ادغام چند وزارت و سازمان تشکیل شده بود. در صورت تصویب مجلس، این وزارت‌خانه‌ها دوباره تفکیک می‌شود و با تغییرات اعمال شده تقریبا به حالت قبل باز می‌گردد.

حدود یک ماه پیش، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دستور احیای دوباره سازمان ملی جوانان را صادر کرد. او گفته بود با توجه به “بررسی‌های انجام شده و ارزیابی عملکرد در ادوار مختلف” لازم است این سازمان برای رسیدگی به امور جوانان دوباره احیا شود.

آقای روحانی همچنین در اوایل ریاست جمهوری خود، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را که محمود احمدی‌نژاد بعد از بحث‌های فراوان در سال ۱۳۸۶ منحل کرده بود احیا کرد.

حسینعلی امیری معاون امور مجلس دولت، می‌گوید امیدوار است با تصویب فوری این لایحه‌ها، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران کابینه دولت دوم خود را بر اساس ساختاری جدید تشکیل دهد.

جدول زیر ساختار پیشنهادی دولت را با وضعیت قبل از تفکیک بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ نشان می‌دهد:

ادغام وزارتخانه‌ها در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، موضوعی بحث‌برانگیز بود. اساس این تغییر سیاست‌های کلانی چون سند چشم‌انداز و برنامه‌ پنجم توسعه کشور بود. این اسناد دولت را ملزم به کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها می‌کرد.

هدف از این تغییر ساختار، کاهش تعداد وزارت‌خانه‌ها، برای کوچک‌سازی دولت و مقابله با “موازی‌کاری” در ساختار اداری و اجرایی دولت بود.

دولت محمود احمدی‌نژاد، براساس برنامه پنجم توسعه، به دنبال تاسیس چهار وزارت‌خانه جدید، از ادغام هشت وزارت خانه بود. این مسئله زمانی بحث‌برانگیز شد که دولت می‌خواست این تغییرات را بدون دخالت مجلس انجام دهد.

سرانجام، دولت ادغام وزارت نفت و نیرو را که بیش از همه جنجالی بود، به بعد موکول کرد و از ادغام چهار وزارت‌خانه و دو سازمان دولتی، سه وزارت جدید تشکیل داد.

دیدگاه