همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «ابراز امیدواری به اصلاح قوانین در حوزه زنان»

  • 21 آذر 1396 - 0:21
همایش حقوق زن، حقوق بشر در شیراز؛ «ابراز امیدواری به اصلاح قوانین در حوزه زنان»

جمیله کریمی، دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس ابراز امیدواری کرد که قوانین حوزه زنان اصلاح شود.

خانم کریمی روز دوشنبه ۲۰ آذر در همایش «حقوق زن، حقوق بشر» که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، خواهان برقراری یک ارتباط تعریف شده بین احزاب زنان و نهادهای مدنی با نهادهای متولی زنان در دولت شد تا بتوانند در خصوص اصلاح قوانین حوزه زنان تاثیرگذار باشند.

جمیله کریمی در این خصوص افزود: «زمانی که زنان در نهادهای مدنی، احزاب سیاسی و بدنه اجتماعی هستند، هم با دردهای زنان آشنایی دارند و هم دانش لازم را دارند و می‌توانند طرح لازم‌های را برای اصلاح یا جایگزینی قوانین در حوزه زنان به مجلس ارائه دهند تا تصویب شود.»

فعالان حقوق زنان می گویند شماری از قوانین در ایران تبعیض علیه زنان است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، بخشنامه دولت حسن روحانی در خصوص الزام اختصاص ۳۰ درصد از کرسی‌های قدرت به زنان را بدون در نظرگرفتن پیش شرط آن باعث فراموشی بخشنامه دانست و افزود که اگر آمادگی لازم در مدیران برای پذیرش مشارکت زنان در ساختار اجرایی ایجاد نشود قطعاً بخسنامه پاسخگوی نیاز زنان نیست.

او از شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی خواست تا «مکانیسم خاصی» را در دولت برای اجرای این بخشنامه پیش بینی کنند.

جمیله کریمی از «تشویق مدیرانی که این بخشنامه را اجرا می‌کنند» و یا «تشکیل جلسات برای مدیران که این بخشنامه اجرا شود» به عنوان دو نمونه از این مکانیسم نام برد.

حسن روحانی به وزیران ابلاغ کرده که باید ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی در اداره‌های دولتی باید در اختیار زنان قرار گیرد. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، ۳۰ درصد از مدیران کشور در دستگاه‌های اجرایی باید از میان زنان انتخاب شوند.

همایش «حقوق زن، حقوق بشر» با حضور ده‌ها تن از فعالان حقوق زنان از شهرهای مختلف در شیراز برگزار شد.

در این همایش یک روزه، نشست‌هایی تخصصی با عنوان زنان، خانواده و هویت فردی، زنان حقوق سیاسی و مناصب حکومتی، زنان،‌ اشتغال و موانع پیش‌رو و زنان هنرمند و موانع پیش ‌رو برگزار شد.

در این همایش که از سوی جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس برگزار شد، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، هادی پژوهش معاون سیاسی استاندار فارس، حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز، معصومه دستغیب مدیرکل اموربانوان و خانواده  استانداری فارس، بهرام پارسایی نماینده شیراز در مجلس، سولماز دهقانی عضو شورای شهر شیراز، زهرا شجاعی رئیس مرکز مشارکت زنان در دولت سیدمحمد خاتمی، تهمینه میلانی کارگردان سینما و… حضور داشتند.

 

 

دیدگاه