تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024

«سگ‌ها صدای زنان را بیشتر دوست دارند»

  • 03 مهر 1402 - 7:35
«سگ‌ها صدای زنان را بیشتر دوست دارند»

می‌گویند سگ‌ها بهترین دوست مردان هستند اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سگ‌های خانگی نسبت به صدای بلند زنان حساس‌تر هستند.

به گزارش sciencealert، تجزیه و تحلیل اسکن مغز توسط محققان موسسه علوم اعصاب شناختی و روانشناسی و دانشگاه eötvös lorand نشان می‌دهد که وقتی با سگ‌ها صحبت می‌کنیم آن‌ها مانند نوزادان انسان گوش می‌دهند.

نوزادان به صدای کودکانه ( آواز خواندن مادر و لحن ملایم) بسیار حساس هستند و مطالعات نشان می‌دهند که این گفتار اغراق‌آمیز به شکل‌گیری بهتر مغز کودک کمک می‌کند.

برخلاف نوزادان انسان، سگ‌ها در رحم مادرشان در معرض صدای زن‌ها قرار نمی‌گیرند و در تعاملات سگ با سگ ارتباط با صدای بلند معمولی نیست. پس چرا مطالعات نشان می‌دهند که سگ‌ها به لحن کودکانه و صدای بلند حساس هستند؟

تیم تحقیقاتی شروع به تحقیق کردند و به ۱۹ خانواده از سگ‌ها که متشکل از ۸ نژاد مختلف بین ۲ تا ۱۰ سال آموزش دادند تا از دستگاه fmri بالا بروند و طوری دراز بکشند که دستگاه بتواند مغزشان را اسکن کند.

درحالی که هر سگ داخل دستگاه بود، دانشمندان ۳ نوع مختلف گفتار از پیش ضبط شده را پخش می‌کردند: گفتار با لحن کودکانه، گفتار مستقیم با یک سگ، گفتار با یک انسان بالغ. بعضی از گوینده‌ها زن و بعضی از گوینده‌ها مرد بودند.

در نهایت سگ‌ها با شنیدن صداهای اغراق‌آمیز که اغلب برای حیوانات خانگی یا نوزادان استفاده می‌کنیم، واکنش بیشتری در قشر شنوایی خود نشان دادند و این به‌ویژه زمانی رخ می‌داد که گوینده زن بود.

آنا گابور، متخصص عصب‌شناسی از دانشگاه eötvös lorand فکر می‌کند که این ممکن است به این دلیل باشد که زنان بیشتر از مردان از این گفتار اغراق آمیز استفاده می‌کنند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما نویسندگان می‌گویند شباهت‌هایی که بین نحوه واکنش سگ‌ها و نوزادان انسان به صدای بزرگسالان یافتند، ارزش بررسی بیشتر را دارد، شاید حیوانات خانگی ما الگوی واقعاً مفیدی برای اینکه ما قبل از صحبت کردن چگونه بودیم، باشند.

ترجمه: فاطمه حسنی‌فرد

دیدگاه