۷ یافته جالب از اجداد انسان که در سال ۲۰۲۲ به آن پی بردیم

  • 11 دی 1401 - 15:43
۷ یافته جالب از اجداد انسان که در سال ۲۰۲۲ به آن پی بردیم

۱. پیشرفت جدید در نظریه‌ی خروج از آفریقا: کشف یک مهره‌دار ۱.۵ میلیون ساله در اسرائیل نشان می‌دهد که انسا‌ن‌ها طی چند موج به خارج از آفریقا مهاجرت کرده‌اند. البته این‌که این فسیل متعلق به کدام گونه از انسان است نامشخص است. پیش از آن نیز، محققین بقایای گونه‌ی منقرض شده‌ای از انسان را کشف کردند که نشان می‌داد گونه‌ی انسان آفریقا را به مقصد اوراسیا در حدود ۱.۸ میلیون سال پیش ترک کرده. همچنین شواهدی وجود دارد که بیان می‌کند انسان مدرن افریقا را در حدود ۲۷۰ هزار سال پیش ترک کرده.

۲. شجره خانوادگی به وسعت کره زمین!
محققین با رسم شجره خانوادگی انسان، نشان دادند که انسان‌ها بسیار به هم مرتبطند! دانشمندان با بررسی هزاران ژنوم متعلق به ۲۱۵ جمعیت مختلف سراسر جهان ( باستانی و مدرن) و نیز الگوریتم کامپیوتری، موفق به رسم این درخت خانوادگی عظیم شدند که طبق انتظار، ریشه‌ی این درخت به آفریقا برمی‌گردد.

۳. اولین قدم بر روی دوپا (۷ میلیون سال پیش): طبق یافته‌ها، راه رفتن بر روی دوپا، ویژگی است که اجداد ما در ۷ میلیون سال پیش دارای آن بودند. این یافته با بررسی استخوان ران و ۱ جفت استخوان ساعد متعلق به گونه‌ی ساحل آنتروپوس چادنسیس که احتمالا قدیمی‌ترین هومینین شناخته شده است، به‌دست آمد.

۴. قدیمی‌ترین خویشاوند انسانی در اروپا: استخوان فک ۱ میلیون ساله‌ی یافت شده در اسپانیا که احتمالا متعلق به قدیمی‌ترین خویشاوند شناخته شده‌ی انسان یعنی هومو انتسسور، در اروپاست، بیانگر الگوی دگرگشتی چهره‌ی انسان است؛ به طوری که پیشنهاد می‌کند این استخوان فک بیشتر به انسان‌های مدرن نزدیک است تا نخستی‌ها. پیش از این، قدیمی‌ترین نمونه انسانی در اروپا مربوط به ۱.۲ میلیون سال پیش بود.

۵. تاریخ‌نگاری مجدد استخوان‌ها و بازنویسی تاریخچه‌ی دگرگشتی انسان!
دانشمندان طی یک بررسی جدید بر روی استخوان‌های تعدادی استرالوپیتکوس، دریافتند که قدمت این استخوان‌ها احتمالا ۱ میلیون سال قدیمی‌تر از چیزی است که پیش از آن تعیین شده! قدمت جدید این نمونه‌ها به ۳.۴ تا ۳.۷ میلیون سال پیش برمی‌گردد. بر این اساس، قدمت معروف‌ترن فسیل استرالوپیتکوس یعنی لوسی نیز، به ۳.۲ میلیون سال برمی‌گردد.

۶. خویشاوند رازآلود انسان در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کرد: اطلاعات زیادی از دنیسواها در دست نیست، اما می‌توان گفت که در کنار نئاندرتال‌ها از نزدیک‌ترین خویشاوندان منقرض شده‌ی انسان‌های مدرن هستند. اولین بار، فسیل دنیسوا در غار دنیسوا در سیبری کشف شد، اما چند سال بعد، تعدادی از آن‌ها در چین نیز شناسایی شدند. اکنون، کشف یک دندان ۱۶۴ هزار ساله در لائوس، نشان می‌دهد که دنیسواها در جنوب شرقی آسیا نیز زندگی می‌کردند.

۷. قطع عضو پزشکی در ۳۱ هزار سال پیش: قدیمی‌ترین قدمت قطع عضو با هدف پزشکی متعلق به دوره‌ی پیش از تاریخ یعنی دوران سنگ در حدود ۳۱ هزار سال پیش است که توسط یک جراح حرفه‌ای صورت گرفته است. طی این قطع عضو، پای کودکی قطع شد که توانست ۶ تا ۹ سال پس از آن به زندگی خود ادامه دهد.

 ترجمه: سحر مرتضی نژاد

دیدگاه