آغاز نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته از ماه دیگر

  • 21 آذر 1401 - 11:29
آغاز نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته از ماه دیگر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی سیستان و بلوچستان از آغاز نوزدهمین فصل کاوش در شهر سوخته خبر داد و از استقبال سفارش‌دهندگان از سوزندوزی و خامه دوزی سخن گفت.

 علیرضا جلال‌زایی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی سیستان و بلوچستان) با اشاره به آمادگی استان برای سفرهای نوروز ۱۴۰۲ گفت: امروز نشست ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر با حضور همه اعضا و به ریاست استاندارد برگزار خواهد شد تا شرایط را برای حضور مسافران نوروزی تسهیل کنیم. در این میان با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی با رشد گردشگری روبه رو بودیم که نوید دهنده دوران خوبی برای گردشگری در دوران پسا کروناست. 

او با تاکید برآنکه اتفاقات اخیر سیستان و بلوچستان تاثیر چندانی در حوزه گردشگری و سفر به این استان نداشته، گفت: مردم می‌دانند که این افراد یک عده تشخیص درستی نسبت به شرایط روز ندارند. مردم ما نیز نسبت به این موضوع آگاه هستند. از این رو این اتفاقات تاثیری در حوزه گردشگری استان نداشته است. 

استقرار تیم باستان‌شناسی در شهر سوخته

جلال‌زایی درخصوص وضعیت کاوش در محوطه‌های باستانی استان نیز گفت: تیم باستان‌شناسی در شهر سوخته مستقر شده و نوزدهمین فصل کاوش نیز تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد. این فصل از کاوش با سرپرستی منصور سید سجادی انجام خواهد شد و هماهنگی‌های لازم برای حضور تیم ایتالیایی نیز انجام شده. مرمت در سایر محوطه‌ها نیز منوط به دریافت مجوز است. مرمت قلعه‌ها و بناهای تاریخی نیز مرتب مرمت می‌شوند. 

صادرات چمدانی صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی سیستان و بلوچستان همچنین از خوب بودن وضعیت صنایع دستی در استان خبر داد و گفت: حضور در نمایشگاه‌های خارجی از جمله پرتغال و ژاپن و همچنین حضور در قطر تاثیر بسزایی در معرفی صنایع دستی سیستان و بلوچستان داشت. 

او درخصوص ارائه تسهیلات به فعالان صنایع دستی نیز گفت: حدود ۱۴۰ میلیارد تومان از بند (ب) تبصره ۱۶ مصوب شده که به کارگاه‌های تولیدی، تولیدی‌های انفرادی و افرادی که مجوزهای لازم را برای تولید صنایع دستی دارند پرداخت شود. این تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد است. این مهم می‌تواند مکمل و کمک کننده‌ای برای تولید کنندگان صنایع دستی باشد. باتوجه به آنکه این تسهیلات تازه مصوب شده طی هفته‌های آتی تخصیص داده و پرداخت خواهد شد. 

جلال‌زایی با اشاره به آنکه طی این مدت بیشتر صادرات صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به صورت چمدانی و سفارشی بوده، گفت: سوزندوزی، خامه دوزی، حصیر، سفال و… بیشترین صنایع دستی است که سفارش داده شده و به صورت چمدانی صادر شده‌اند. در این میان هنرمندان سعی می‌کنند در عین حفظ اصالت کار، بر اساس سلیقه و خواست مشتری آثاری را تولید کنند. 

به گفته او، در حال حاضر استقبال از سوزندوزی و خامه دوزی در قالب زیورآلات بیشتر است چراکه از یک سو با کوچک شدن محصول قیمت کار نیز کاهش می‌یابد و بیشتر مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد. البته سوزندوزی لباس و شال و… نیز مشتریان خود را دارند و مورد استقبال قشر خود قرار می‌گیرند.

دیدگاه