سلامت روان از مهمترین چالش‌های بلایای طبیعی است

  • 02 مهر 1401 - 13:23
سلامت روان از مهمترین چالش‌های بلایای طبیعی است

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد که سلامت روان و توجه به حفظ و ارتقاء آن از مهمترین چالش‌ها در زمان بروز و پس از وقوع بلایای طبیعی است.

فریبا رضایی، شنبه دوم مهر به خبرنگاران گفت: بلایای طبعی آسیب‌های متفاوتی را به دنبال دارد و وسعت و دامنه آن علاوه بر نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی و مرگ انسان‌ها، ابعاد روانی را هم در بر می‌گیرد.

رضایی گفت: طی سالیان متمادی انواع رخدادهای طبیعی مانند خشکسالی، سیل و زمین لرزه، تأثیرات مخربی را بر جوامع انسانی تحمیل کرده و با ایجاد هزینه های سنگین اقتصادی، اجتماعی و انسانی، روند رو به رشد توسعه را با تأخیر مواجه کرده است.  

او یکی از مهمترین آثار و تبعات این حوادث را به چالش کشیدن جامعه برای جبران خسارت ها و ترمیم دردهای انسانی دانست و اضافه کرد: این تهدید می تواند بهترین فرصت را برای پی ریزی و ساخت جامعه ای پایدار و توسعه یافته فراهم کند.

مدیرگروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: تنها راهکاری که این فرصت بالقوه را در راستای کاهش آثار ناشی از حوادث منجر به آسیب، بالفعل خواهد کرد؛  رویکرد بازتوانی است.

رضایی افزود: کُل دست­ اندرکاران نظام سلامت برای بهبود شرایط بازماندگان بلایا تمام همت و تلاش خود را به کار می برند و در این میان بهبود وضعیت روانی_اجتماعی بازماندگان و حفظ و ارتقای سلامت روان افراد یکی از مهم ترین چالش های پیش رو در این شرایط به ­شمار می ­رود.

مدیرگروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد که اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی اساسی و اختلالات اضطرابی، مهمترین آسیب‌ها و پیامدهای فردی و جمعی ناشی از وقوع حوادث و بلایای طبیعی است.

رضایی گفت: در سیل ناشی از بارندگی های موسمی اخیر و با هدف شناسایی افراد و توانمندسازی و تعیین الزامات حمایت های روان شناختی پس از ضربه های روانی، در شهرستان های «داراب»، «نی ریز»، «استهبان» و «بختگان» که بیشترین آسیب را گزارش کرده اند، غربالگری سلامت روان انجام شد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتقاد علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در این غربالگری، ۳۲۴ نفر از جمعیت در معرض آسیب ناشی از سیل در چهار شهرستان مورد بررسی و پایش قرار گرفتند، گفت: ۸۴ نفر از این افراد به عنوان در معرض خطر سلامت روان و نیازمند مداخلات روانشناختی گروهی و انفرادی شناسایی شده و مداخلات مورد نیاز، از سوی روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت برای آنان انجام شد.

دیدگاه