چالش‌های کانون پرورش فکری فارس: از تخریب تا واگذاری

  • 22 شهریور 1401 - 11:32
چالش‌های کانون پرورش فکری فارس: از تخریب تا واگذاری

مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در هفته‌های گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند؛از مصوبه شورای شهر شیراز مبنی بر تخریب قدیمی‌ترین ساختمان کانون در فارس تا بحث واگذاری کتابخانه‌های کانون که هر کدام به فراخور خود موجی از انتقاد و اعتراض را برانگیخت.

چندی پیش مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر تخریب ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان فارس که قدیمی‌ترین مرکز فرهنگی و هنری کانون در جنوب کشور محسوب می‌شود واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

 سعیدرضا کامرانی، مدیر کل کانون فارس با انتقاد از این مصوبه گفت: در شهری که دوست‌دار کودک و پایتخت کتاب ایران است، نباید تخریب قدیمی‌ترین ساختمان کانون جنوب کشور حتی مطرح‌ شود و موضوعیت پیدا کند و درخواست ما این است که کانون در نقطه‌ای که گذر حافظ است بماند و ما همواره تمام قد از مسائل فرهنگی دفاع کرده‌ و برای حفظ مرکز فرهنگی و هنری شماره یک شیراز که قدیمی‌ترین کانون در جنوب کشور است، نیز ایستادگی خواهیم داشت.

به گفته کامرانی تصمیم شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر تخریب مرکز فرهنگی هنری شماره یک شیراز در شورای اسلامی شهر بدون حضور نمایندگان کانون اتخاذ و بعد از آن به صورت پیشنهاد به کانون ارائه شده و ما به این مصوبه معترض هستیم.

رویکرد وزارت ارشاد از واگذاری کتابخانه‌های عمومی 

هنوز مدت زمان زیادی از بحث تخریب نخستین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان فارس نگذشته که به تازگی موضوع دیگری در خصوص واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده است.

بر اساس اخبار منتشر شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استناد به ماده ۱ قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور و با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شده است.

اعلام خبر واگذاری کتابخانه‌های کانون در روز ۲۰ شهریور هم موجی از انتقاد و اعتراض را برانگیخت.

واکنش توییتری مدیرعامل کانون 

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مخالفت خود را با این واگذاری در قالب دو توئیت اعلام کرد. او که کتابخانه را روح پرورش فکر و اندیشه کودک و نوجوان و جز لاینفک کانون می‌داند در توئیتی نوشت: بال مرغک کانون کتاب است و آشیانه آن کتابخانه‌هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.

بیانیه مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز 

این اتفاق در استان فارس نیز با واکنش‌هایی همراه بود. مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز در بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را درباره واگذاری کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: شوربختانه چنین گفته شده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیأت دولت پیشنهاد داده، کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی واگذار شود.

این در حالیست که تعداد پرشماری از ایرانیان خاطرات و تجربه‌های زیبایی از نشستن و مطالعه در کتابخانه‌های ویژه کودکان دارند و این کتابخانه‌ها به دلیل بافت و نیروی انسانی متفاوت و اهل، زمینه دلبستگی و علاقه‌مندی این گروه از ایرانیان به کتاب و فرهنگ را پدید آورده‌اند؛ بیگمان، گذر سالهای زیاد، از این کتابخانه‌ها و مراکز، میراث فرهنگی شایسته‌ای را فراهم آورده که تغییر متولیان آنها با هیچ منطق و توجیهی سازگار نیست و ویران کردن این پشتوانه از تدبیر و خرد به دور است.

این مرکز پیشنهاد داد: مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز، با پیشنهاد واگذاری مخالف است و راه سنجیده را  این می‌داند که مسئولان امر درباره تصمیم‌های چنین خطیر و سرنوشت‌سازی با انجمن‌ها، نهادها، مراکز و صاحبنظران شناخته شده در گستره مطالعات ادبیات کودک و نوجوان مشورت کنند و تردید نداشته باشند که اینان بهترین، امین‌ترین و صلاحیت‌دارترین نهادها و افراد در این باره هستند.

مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز که این کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی را بخشی بسیار مهم و اثرگذار از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌داند و جداسازی آنها را آسیبی جبران‌ناپذیر و اسفبار می‌داند، در ادامه این بیانیه افزوده است: توجه به دیدگاه و خواست متخصصان و خانواده ادبیات کودک ایران و شنیدن صدای آنان که در همین یکی دو روز در خبرگزاری‌های گوناگون بازتاب گسترده‌ای داشته است، بی‌تردید به نفع فرهنگ و جامعه ایرانی خواهد بود.

 تصمیم واگذاری کتابخانه‌های کانون در حال حاضر به عنوان یک پیشنهاد مطرح شده است و حالا پس از این واکنش‌های انتقادی، اهالی فرهنگ و مخاطبان کانون پرورش فکری در انتظار بازخورد این مخالفت‌ها و تصمیمات نهایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. آیا کتابخانه‌های کانون پرورش فکری برای همیشه تعطیل خواهند شد یا همچنان مانند گذشته درهایشان به روی کودکان و نوجوانان علاقمند به کتاب گشوده می‌ماند؟

دیدگاه