حفاران غیرمجاز آثار تاریخی پاسارگاد ناکام ماندند

  • 10 اسفند 1402 - 8:03
حفاران غیرمجاز آثار تاریخی پاسارگاد ناکام ماندند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان فارس از دستگیری چهار نفر حفار غیرمجاز در شهرستان پاسارگاد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سرهنگ مسعود رزمجویی اظهار کرد: حسب گزارش یگان حفاظت شهرستان پاسارگاد، در پی دریافت خبری از منابع و مخبرین مبنی بر حفاری غیرمجاز در دره چاکن واقع در پنج کیلومتری غرب مجموعه میراث جهانی پاسارگاد، بلافاصله عوامل این یگان ضمن هماهنگی با دادستان شهرستان و همکاری عوامل انتظامی به‌منظور بررسی صحت‌وسقم موضوع به محل مورد نظر اعزام شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس گفت: پس از چند ساعت کوه‌پیمایی و گشت‌زنی در منطقه محل اختفای حفاران شناسایی و طی عملیاتی غافلگیرانه چهار نفر به هویت معلوم را در حین حفاری دستگیر کردند.

سرهنگ رزمجویی گفت: حفاران غیرمجاز همراه با ادوات حفاری شامل دو عدد پیکور برقی، ۳۰ متر کابل برق و یک عدد بیل و کلنگ دستگیر و متهمین همراه با پرونده متشکله برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند و مراتب از طریق این یگان و واحد حقوقی در حال پیگیری است.

او گفت: بر اساس موادی از فصل نهم قانون تعزیرات، هرگونه حفاری غیرمجاز و خریدوفروش اشیا و اموال فرهنگی تاریخی جرم محسوب شده و ضمن ضبط اشیا و اموال مرتبط، مجازات حبس و جریمه نقدی در پی دارد.

دیدگاه