تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024

تخصیص بودجه ویژه به کالبد بافت تاریخی شیراز

  • 13 آذر 1402 - 19:18
تخصیص بودجه ویژه به کالبد بافت تاریخی شیراز

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز گفت: تخصیص بودجه ویژه به کالبد بافت تاریخی شیراز از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری شیراز است.

محمدعلی راضی امروز، ۱۳ آذرماه با اشاره به اهمیت بافت تاریخی شیراز گفت: در حوزه کالبدی کلان‌شهر شیراز، با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که بافت تاریخی این کلان‌شهر دارد و برای همه مجموعه‌ای ارزشمند است، تخصیص بودجه ویژه از اولویت‌های اصلی و حائز اهمیت مدیریت شهری شیراز است.

وی در خصوص اهم وظایف و اقدامات معاونت برنامه‌ریزی شهرداری شیراز اظهار کرد: این بخش از جمله حوزه‌های هماهنگ‌کننده در خصوص بودجه‌بندی است.

راضی با اشاره به اینکه تدوین و تهیه برنامه بودجه و اختصاص آن به همه بخش‌ها در ۳ برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تقسیم‌بندی شده است، افزود: در برنامه کوتاه‌مدت بودجه یک‌ساله شهرداری شیراز مشخص می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز اضافه کرد: تخصیص و توزیع بودجه‌ها به حوزه‌ها و با موضوعات مختلف است که حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، محیط‌ زیست و خدمات شهری، اقتصادی و شهرسازی ازجمله آن‌هاست.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز بیان کرد: در برنامه‌ریزی بودجه سال جاری ۵۴۰ پروژه تعریف‌ شده است که هم‌اکنون این پروژه‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز و در مناطق یازده‌گانه فعال هستند.

وی در ادامه به تشریح روند تهیه برنامه بودجه‌ای پرداخت و افزود: معاونت برنامه‌ریزی شهرداری شیراز برای تهیه بودجه از یک سند بالادستی استفاده کرده است که این سند برنامه‌ای ۲۰‌ساله است و بر اساس مطالعات پایه در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی و شهرسازی انجام‌ شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز ادامه داد: بر اساس این مطالعات قابلیت‌سنجی‌ها صورت پذیرفته تا استعدادها و توانمندی‌های شهر استخراج و بر اساس قابلیت‌ها مسیر توسعه شهر تعیین شود.

راضی با اشاره به اینکه بر اساس سنجش این قابلیت‌ها شهر باید توسعه متوازن داشته باشد، گفت: با این اقدام، نیازسنجی، امکان‌سنجی و برنامه‌های راهبردی پیرامون هر پروژه مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای بودجه در حوزه حمل‌ونقل باهدف کاهش ترافیک برای تکمیل خطوط مترو، احداث تقاطع‌ها و خطوط جدید، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیک و هوشمند سازی در نظر گرفته شده که ۳۷ درصد از بودجه ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز به این حوزه اختصاص داده‌ شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز گفت: در حوزه محیط ‌زیست توجه ویژه‌ای به محدودیت منابع آبی و توزیع متوازن فضای سبز شهری مدنظرقرار گرفته  است.

راضی افزود: از دیگر مباحث مهم و مورد اهمیت در بودجه شهری بحث تاب‌آوری شهر در مقابل حوادث غیرمترقبه است که در این حوزه پروژه‌های بسیار خوب و شاخصی در حوزه آتش‌نشانی و مدیریت بحران در بودجه شهری تعریف‌شده که حجم ۱۱ درصدی برابر با ۱۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه را به خود اختصاص داده است.

دیدگاه