نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» برگزار شد

  • 08 آبان 1402 - 8:35
نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» برگزار شد

مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: هویت چندگانه امروز ما ایرانیان دارای دو بال ایرانی و اسلامی است، چنانچه هر یک از این دو بال آسیب ببیند، خسارت آن جبران‌ناپذیر خواهد بود، از این‌روی پژوهشگاه وظیفه خود می‌داند، نقشی کنشگرانه در پرداختن به امور مهم فرهنگی و تاریخی ایران، داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان که دیروز در آیین گشایش نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی سخن می‌گفت با بیان این مطلب تصریح‌کرد: ایرانِ فرهنگی محدود در حدود سرزمینی کشور کنونی ایران نیست و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در صدد است فرصت بهتری برای پرداختن به حوزه‌های فرهنگی و تمدنی فراهم آورد.

ده‌پهلوان با اشاره به اینکه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بر آنست، بر اساس ماموریت و رسالت خود منطبق بر اهداف و برنامه‌ها، سلسله نشست‌های تخصصی برای پرداختن به امور تاریخی و فرهنگی کشور برگزار کند افزود: نشست کنونی در راستای رویکرد تازه برگزار شده است و خرسند خواهیم بود همراه و همگام با شما دوستداران و صاحب‌نظران به وظیفۀ خود در این‌باره عمل کنیم.

دست همۀ شما استادان، دانشوران و صاحب‌نظران را برای پرداختن به امور فرهنگی و تاریخی و مسائل میراث‌فرهنگی کشور به گرمی می‌فشارم و تقاضای همکاری دارم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهارکرد: هفتم آبان‌ماه، به گواه اسناد تاریخی سال‌روز ورود کوروش، نخستین شهریار هخامنشی بدون هرگونه جنگ و خونریزی به بابل است.

او گفت: در حالیکه کوروش خدای یکتا را پرستش می‌کرد، به باورهای دینی ساکنان بابل احترام گذاشت و بویژه یکتاپرستانی را که بر دین و سنت پیامیر اوالعزم، موسی کلیم‌الله (ع) بودند، رهایی بخشید.

ده‌پهلوان افزود: مگر نه اینکه کوروش بسان رهروان و پیروان موسی (ع) نخستین یکتاپرستان جهان باستان بوده‌اند که بر جهان چندپرستی پشت پا زدند. اینان سالها بود در چنگال ظلم و ستم شاهان خونریز آشور به اسارت و بردگی رفته بودند، چه خوشتر از این که اجازه یافتند به بیت‌الحم برگردند و در بیت‌المقدس خدای سبحان را آزادنه پرستش کنند. نقوش برجسته کاخ‌های نینوا را بنگرید تا ببینید پهنه ظلم، ستم، غارت و تاراج شاهان آشور تا به کجا بود!

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: به سبب عدم حضور و ورود صاحب‌نظران و متخصصان باستان‌شناس، مورخ، زبان‌شناس و دیگر اندیشمندان حوزه علوم‌انسانی، به این موضوع و پرهیز نهادهای مسئول از پذیرش مسئولیت خود، افراد ناآگاه و بی‌اطلاع فرصت یافتند تا با پرده‌دری، دروغ‌گویی و باطل‌گویی موضوع را گونه‌ای دیگر معرفی کنند.

او تصریح‌کرد:از نگاه تاریخ، زبان‌شناسی و باستان‌شناسی، کتاب اِستر نه پایه و بُن دینی دارد و نه بر واقعیت‌های تاریخی استوار است، تنها روایت جانبدارانه و مشکوکی برای مصادره تاریخ یک ملت، یک فرهنگ و یک تمدن است. دروغ بزرگ تاریخی یکی هم جشنی شگفت‌آور، مسئله‌دار، فریبکارانه و بی‌پایه چون «پوریم» است. خود ساخته‌اند و بافته‌اند و تاریخ دیگر ملت‌ها را به بازی گرفته‌اند. خیر، چنین نیست.

ده‌پهلوان افزود: تنها لازم است سخنان استادان محترم و صاحب آگاهی و دانش را در این نشست شنوا باشید تا متوجه موضوع شوید. در اثر نبود همین آگاهی‌های تاریخی است که برای کوروش وصیت‌نامه‌ها نوشتند و از زبان او سخن‌ها گفته‌اند. از این گونه دروغ‌ها زیاد گفته‌اند و به خورد جامعه داده‌اند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: در پایان لازم است، اتفاقات تلخ امروز در سرزمین فلسطین را یادآور شوم و محکوم کنم، اتفاقاتی بغایت تلخ، زشت و شرم‌آور در روزگار ما. زنان و کودکان قربانی حضور رژیمی خودکامه و جعلی هستند که تنها برای برآورده کردن منویات اربابان غربی چون آمریکا و انگلیس شکل گرفته تا منافع آنان در دهلیز جهان، کانال سوئز و دریای سرخ را تامین کند. اسرائیل نه رژیمی مشروع که سربازی برای تامین مطامع کشورهای غربی در سرزمین نبوی فلسطین است.

در ادامه مراسم گشایش نشست «کوروش هخامنشی از افسانه تا واقعیت» در پرتو اسناد و مدارک تاریخی و پژوهش‌های باستان‌شناسی جبرئیل نوکنده رییس موزه ملی ایران گفت: اینجا خانه فرهنگ و تمدنی بزرگ به نام ایران است که سالهای سال آثارش مورد پژوهش و استناد پژوهشگران فرهیخته داخلی و خارجی بوده است که گوش جان به روایت صادقانه این آثار سپرده‌‌اند و آنها را برای ما بازگو کرده‌اند.

او افزود: این محققان همچنین بزرگ زنان و مردان ارزشمند و والامقام این سرزمین را برای ما معرفی کرده‌اند که هریک در برهه‌ای از تاریخ شکوفایی آفریدند، چنانچه شهرت برخی از آنها چنان در جهان فراگیر گشته که به اعتراف بسیاری از صاحبنظران خارجی منشاء تفکر و حتی تغییر نگرش آنها شده است.

نوکنده خاطرنشان‌کرد: به دلیل غنای فرهنگی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم هر روز می‌تواند روز پرداختن به یکی از شخصیت‌های تاریخ کهن و حتی معاصر ایران باشد.

رییس موزه ملی ایران گفت: امروز ۷آبان بهانه‌ای زیبا برای پرداختن به شخصیت کوروش بزرگ است، دور هم جمع شده‌ایم تا درباره او مستند و محققانه سخن بگوییم و این تریبون در اختیار پژوهشگرانی قرار دارد که ما شاهد سالها تلاش و تحقیق آنها در خصوص دوره طلایی تاریخ ایران؛هخامنشی و شخصیت کوروش بوده‌ایم.

در ادامه این مراسم ۷ سخنرانی در قالب ۲ نشست تخصصی با عناوین «کوروش در بستر زمان و مکان، ژاله آموزگار »،«کوروش هخامنشی دراسناد و نوشته‌های بابلی، شاهرخ رزمجو»، «کوروش پارسی از نگاه عبرانیان، کامیار عبدی »، «کوروش، پاسارگاد و اکتشافات باستان‌شناسی، علی موسوی»،«از چشم غربی: کوروش، دوستان و دشمنان یونانی او، مهرداد ملک‌زاده»، «کوروش، نقطه عطف تاریخ مدنی و شهریاری یک ملت، حکمت‌الله ملاصالحی »،«ضرورت ضبط شکل اصلی نام‌های هخامنشیان در پژوهش‌های تاریخی، احمدرضا قائم مقامی» ارائه شد.

دیدگاه