آرامگاه خواجه اهل راز مهیای یادروز حافظ می‌شود

  • 16 مهر 1402 - 19:33
آرامگاه خواجه اهل راز مهیای یادروز حافظ می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آماده‌سازی آرامگاه حافظ برای برگزاری یاد روز این شاعر نامدار خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سیدمؤید محسن‌نژاد امروز، ۱۶ مهرماه بیان کرد: مجموعه فرهنگی، تاریخی آرامگاه حافظ به دلیل جایگاه و اهمیتی که در ابعاد ملی و بین‌المللی به لحاظ حضور مقامات رسمی و گردشگران داخلی و خارجی دارد به‌طور دائم موردتوجه مسئولان ذی‌ربط بوده و آمادگی میزبانی ازاین‌گونه برنامه‌ها را دارد اما فرصت پیش‌آمده برای برگزاری مراسم یاد روز حافظ نیز این امکان را می‌دهد تا برخی از نواقص برطرف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: ساماندهی تأسیسات برقی، رنگ‌آمیزی حوض‌ها و بخشی‌های مختلف، ساماندهی سیستم صوتی، نورپردازی، جوشکاری و افزایش سطل‌های زباله، طراحی فضای سبز و پاک‌سازی کامل محوطه پیرامونی این مکان به‌عنوان بخشی از اقداماتی است که برای برگزاری هر چه‌بهتر این مراسم انجام‌شده است.

محسن‌نژاد در خصوص برگزاری مراسم بزرگداشت یاد روز حافظ گفت: آیین بزرگداشت یاد روز حافظ با حضور مسئولان ارشد کشوری و استانی، اهالی فرهنگ، شعرا و جمعی از ادبای داخل و خارج از کشور در جوار بارگاه حافظ برگزار می‌شود.

او ادامه داد: همچنین نمایشگاهی از آثار هنری هنرمندان صنایع‌دستی در آرامگاه حافظ برپا خواهد شد که مورد بازدید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه شاهد رونمایی از ۲ اثر فاخر صنایع‌دستی فارس شامل ساخت ماکت آرامگاه حافظ از خاتم در ارتفاع ۲ متر توسط استاد هنرمند رسول مردانی بلداجی و ساخت ماکت مسجدالنبی از جنس خاتم در ابعاد ۲ متر در ۳ متر توسط استاد هنرمند مسعود شیرازی فرد و همچنین برپایی ۲۰ غرفه نمایشگاهی صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی و معرفی زندگی عشایر فارس در قالب سیاه‌چادر عشایری خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس افزود: با مشارکت اداره کل و فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از شب گذشته تا ۱۸ مهرماه برنامه‌های سخنرانی علمی برای عموم بازدیدکنندگان در آرامگاه حافظ در حال برگزاری است و هرروز از ساعت ۱۰ تا ۱۷ به‌طور یکسره در محوطه آرامگاه شاهد حضور خوشنویسان و اجرای برنامه خوشنویسی از اشعار حافظ می‌باشیم.

به گزارش ایسنا، خواجه شمس‌الدین محمد، ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان‌الغیب در سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز تولد یافت. این شاعر نامی در دوران جوانی بر بسیاری از علوم مذهبی و ادبی روزگار خود تسلط یافت و به یکی از مشاهیر علم و ادب دیار خود تبدل شد. وی در این دوره علاوه بر اندوخته عمیق علمی و ادبی خود قرآن را نیز کامل از حفظ داشت و ازاین‌روی تخلص حافظ بر خود نهاد.

این غزل‌سرای نامی در سال ۷۹۱ هجری قمری در شیراز چشم از جهان فروبست.

دیدگاه