تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024

پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

  • 10 مهر 1402 - 10:32
پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از پیشرفت ۹۰ درصد پروژه مرمت شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه این استان خبر داد.

محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص روند بازسازی این کتابخانه گفت: برنامه‌ریزی برای بازسازی این کتابخانه از سال ۱۳۹۶ شروع و طرح نهایی بازسازی و شروع عملیات بازسازی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و مقرر بوده یک ساله به اتمام برسد.

وی با بیان این مطلب که بازسازی این کتابخانه طی این ۴ سال افت و خیزهایی داشت و تکمیل پروژه به کندی پیش می‌رفت، تصریح کرد: از اسفندماه ۱۴۰۱ با تأمین اعتبار جدید روند پیشرفت پروژه متفاوت از گذشته و با سرعت پیش می‌رود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس اظهار کرد: کتابخانه‌ بازسازی شده شامل سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن مطالعه گروهی، سالن مطالعه خصوصی و وی آی پی، بخش کودک، بازی، بخش مرجع، نشریات، سالن جلسات، نگارخانه، کافه کتاب و ، مخزن کتاب است.

به گفته وی، بخش کودک و نوجوان، یکی از بخش‌های پر طرفدار این کتابخانه است، لذا در این کتابخانه بخش کودک، نوجوان، علم و بازی به این پروژه فرهنگی افزوده می‌شود.

فیروزی با بیان این که این پروژه تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرد: پروژه از اسفند ۱۴۰۱ با تزریق اعتبارات جدید با همکاری که از سمت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و منابع داخلی اداره‌کل کتابخانه‌های استان انجام شد، شتاب گرفته است.

وی با تصریح این که  بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تهیه شده است، گفت: کتابخانه که در محل ساختمان شورای اسلامی شهر قرار داشته و فعالیت خود را انجام داده است از ابتدای مردادماه تعطیل شده و در حال جمع‌آوری و بسته‌بندی هستند.

فیروزی از بهره‌برداری این کتابخانه در هفته کتاب و کتابخوانی خبر داد و گفت: امیدواریم به علت نوع بافت ساختمان و مسائل مهمی که برای تعمیر و به‌روزرسانی بخش‌های مختلف ساختمان که باید رعایت کنیم کار به تاخیر نیافتد و تلاش داریم تا در آبان‌ماه ۱۴۰۲ این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در پایان افزود: این کتابخانه یکی از خاطره‌انگیزترین کتابخانه‌های فرهنگی مردم شیراز است که چند نسل از مردم از این مکان استفاده کردند و اکثر شهروندان شیرازی بارها خاطرات زیبا و شنیدنی از این کتابخانه نقل می‌کنند، لذا جایگاه کتابخانه شهید دستغیب در بین مردم بلند آوازه و رفیع است.

قدیمی‌ترین کتابخانه استان فارس، کتابخانه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز است که در سال ۱۳۲۷ شمسی تأسیس شد و مدت‌ها به دلیل تعمیرات تعطیل بود.

دیدگاه