تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024

کتاب «شیراز در درازنای تاریخ» رونمایی شد

  • 21 شهریور 1402 - 15:34
کتاب «شیراز در درازنای تاریخ» رونمایی شد

آیین رونمایی کتاب «شیراز در درازنای تاریخ» نگاشته جمشید صداقت‌کیش، ایران‌شناس و فارس‌پژوه فقید، با تصحیح و تحشیه محمدیوسف رستمی، همراه با نکوداشت دکتر صداقت‌کیش، به ‌اهتمام کتابخانه عمومی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز و با همکاری بنیاد فارس‌شناسی و انجمن فرزندان پارسه برگزار شد.
 
به گزارش ادراه کتابخانه‌های عمومی شیراز، در این نشست که با استقبال اهالی فرهنگ، پژوهشگران، نویسندگان و با حضور خانواده دکتر صداقت‌کیش برگزار گردید، محمدیوسف رستمی، رئیس انجمن فرزندان پارسه، منصور طبیعی، رئیس بنیاد فارس‌شناسی، جلیل پورحسن، استاد تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی داراب و محمد عسلی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه عصر مردم به سخنرانی پرداختند.

در ابتدای جلسه، محمدیوسف رستمی با سپاسگزاری از همه اشخاص و سازمان‌هایی که در تهیه، چاپ و رونمایی کتاب همکاری داشته‌اند، شرحی مختصر از مطالب کتاب ارائه داد.
 وی با اشاره به این که «شیراز در درازنای تاریخ» مقاله‌ای با همین عنوان از دکتر جمشید صداقت‌کیش -از بنیانگذاران بنیاد فارس‌شناسی- بوده که در سال ۱۳۷۴ در چند نوبت در روزنامه عصر مردم به چاپ رسیده و در سال ۱۳۷۵ برنده جایزه مطبوعات شده است، گفت: برخی از اشتباهات و کاستی‌های چاپی و تخصصی این مقاله تصحیح گردیده و با تحشیه، پیوستِ ترجمه چند گل‌نبشته باروی تخت جمشید از سوی عبدالمجید ارفعی و نیز تصاویر چند گل‌نبشته از گنجینه موزه ملی ایران که نام شیراز در آن‌ها آمده -با حمایت بنیاد فارس‌شناسی- در قالب کتاب به چاپ رسیده است. محمدیوسف رستمی در ادامه به فصول مختلف کتاب و توضیح درباره محتوای پژوهشی آن پرداخت.
 
پس از آن، جلیل پورحسن، استاد تاریخ دانشگاه داراب و از همکاران دکتر جمشید صداقت‌کیش، درباره شخصیت اخلاقی و علمی دکتر صداقت‌کیش سخن گفت و به ‌عنوان یکی از مشاوران علمی کتاب، درباره آماده‌سازی و برخی از نکات فنی کتاب، مطالبی را ارائه کرد.
 
سپس، محمد عسلی با اشاره به سوابق فرهنگی خانواده صداقت‌کیش و خدمات دکتر جمشید صداقت‌کیش، به روند چاپ مقاله «شیراز در درازنای تاریخ» در روزنامه عصر مردم و استخراج آن از سوی مصحّح کتاب اشاره کرد و گفت: با وجود پیشینه غنی تاریخی و فرهنگی شهر شیراز، مهم وضعیت امروز آن است که باید بدان توجه ویژه نمود و شایسته است، در این‌باره صحبت و نگاشته شود.
 
در پایان، منصور طبیعی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز و رئیس بنیاد فارس‌شناسی به بررسی جنبه‌های مختلف یک اثر و پدیدآورنده آن پرداخت و گفت با یادکرد هر کتاب، نویسنده آن نیز که در اثر خود خلاصه شده، یادآوری و از زحمات آن تجلیل می‌شود و آن نویسنده می‌تواند برای ما الگو باشد.
سپس، با اشاره به شخصیت دانشگاهی دکتر صداقت‌کیش گفت: وی از معدود اشخاصی بود که شاید ظهور و بروز وی در بیرون از دانشگاه بیشتر بود که نشان‌دهنده دغدغه و دلسوزی وی فراتر از نظام دانش بوده است.
رییس بنیاد فارس‌شناسی، شخصیت دکتر صداقت‌کیش را شخصیتی چندوجهی دانست که نقش‌داشتن در راه‌اندازی چندین نشریه، اهتمام به ترجمه آثار مختلف، مشاهدات میدانی در پژوهش‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، افزون بر تألیف و پژوهش‌های گوناگون، از آن جمله است.
وی با اشاره به انتخاب دکتر جمشید صداقت‌کیش به عنوان چهره ماندگار فارس‌شناسی در سال ۱۳۸۴، از مردم شهر آباده به‌عنوان زادگاه این چهره ماندگار درخواست کرد که در قالب یک بنیاد فرهنگی به شناخت هر چه بیشتر و ادامه راه این شخصیت اهتمام ورزند.
 
در انتهای نشست، رونمایی از کتاب و امضای لوح یادبود این برنامه به انجام رسید و از محمدیوسف رستمی به پاس اهتمام وی به این پژوهش و شهین امامی همسر مرحوم دکتر صداقت‌کیش به پاس سال‌ها همراهی و یاری این پژوهشگر فقید تقدیر شد.

دیدگاه