تخریب خانه‌ها در بافت تاریخی شیراز ادامه دارد

  • 17 خرداد 1402 - 5:28
تخریب خانه‌ها در بافت تاریخی شیراز ادامه دارد

روزنامه پیام ما در گزارشی نوشت: تخریب خانه‌های بافت تاریخی شیراز از درون ادامه دارد. در روزهای اخیر و حتی در تعطیلات میانۀ خرداد حداقل ۱۰ خانه تخلیه و خالی از سکنه شده است. در همین زمان که از بیرون راهی برای ورود به خانه‌ها وجود ندارد، کارگران در داخل سرگرم تخریب هستند.

این گزارش می‌افزاید: اهالی می‌گویند بسیاری از خانه‌ها به اجبار، بدون سکنه و به‌صورت دستی نیمه‌تخریب و متروکه می‌شوند تا بهانۀ تخریب کاملشان فراهم شود. مسئولان اما پاسخ شفافی برای این صحبت‌ها ندارند.

یکی از مالکان که چند روزی است خانه‌اش را تخلیه کرده‌اند، در‌این‌باره می‌گوید:‌ ۱۰ سال پیش میراث‌فرهنگی گفت که خانه ارزش تاریخی دارد، اما هیچ‌گاه آن را ثبت ملی نکرد. در سال‌های اخیر هم به بهانۀ اینکه خانه در طرح توسعۀ حرم قرار دارد، اجازۀ هیچ‌کاری به ما نمی‌دادند. از سال ۱۴۰۰ هم با زور و اجبار شروع به خرید خانه‌ها به قیمت پایین و تخریب کردند. به ما هم یک نامۀ تخلیۀ اجباری دادند و خانه را با قیمت پایین خریدند. چند روز پیش هم بیش از ۲۰ مأمور بدون حکم داخل خانه آمدند و گفتند اگر تا شب تخلیه نکنید وسایلتان را بیرون می‌ریزیم. ما هم وسیله‌هایمان را جمع کردیم و کلید را تحویل دادیم.

او توضیح می‌دهد که جلوی خانه بلوک سیمانی گذاشته‌اند و آن‌طور که همسایه‌ها می‌گویند کارگران درون خانه در حال تخریب هستند و در و پنجره و این چیزها را بیرون می‌آورند.

این ساکن پیشین بافت تاریخی تصریح می‌کند همۀ خانه‌های تخریب‌شده در این سال‌های اخیر دیوار دارند و تخریب‌شان از بیرون مشخص نیست، اما اگر روی پشت‌بام خانه‌ها بروید می‌بینید که داخل را تخریب کرده‌اند.

محلی‌ها بازدید هیأت دولت در روزهای آینده را بهانۀ مسئولان فارس برای این تخریب‌های گسترده می‌دانند. به این شکل که در زمان ورود مسئولان کشوری به استان و بازدید از بافت تاریخی، آنها با تلی از خاک و خرابه روبه‌رو می‌شوند و فعالان میراث‌فرهنگی جای دفاعی برای حفاظت از این بخش نخواهد داشت.

اهالی، تخلیۀ اجباری و تخریب خانه‌های بافت تاریخی را در سه مسیر آرامگاه سید علاءالدین حسین به‌سمت شاهچراغ، بقعۀ امامزاده‌ ابراهیم به‌سمت شاهچراغ و آرامگاه سید تاج‌الدین غریب به‌سمت شاهچراغ که در این مسیرها حدود ۵۰ پلاک ثبتی وجود دارد.

محمود رضایی، معاون عمرانی استانداری فارس در این باره گفته: ممکن است یک بنایی که نه ثبت است و نه واجد ارزش و در معرض ریزش هم باشد، تخریب شود.

طرح توسعه شاهچراغ در سال‌های گذشته باعث تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز شده است و قرار است این طرح با تخریب بخش‌های دیگری از بافت تاریخی ادامه پیدا کند.

دیدگاه