«تضعیف میراث فرهنگی فارس با هدف پیشبرد تخریب بافت تاریخی شیراز»

  • 13 خرداد 1402 - 9:45
«تضعیف میراث فرهنگی فارس با هدف پیشبرد تخریب بافت تاریخی شیراز»

دیده‌بان میراث فرهنگی برخوردهای اخیر با مدیر کل میراث فرهنگی فارس و مدیر مجموعه حافظیه را «تضعیف و تحقیر» اداره کل میراث فرهنگی این استان توصیف کرد که با هدف فراهم‌‌کردن زمینه‌ی «پیشبرد تخریب بافت تاریخی شیراز» انجام شده است.

در این یادداشت آمده: در این هفته [هفته گذشته]، دو خبر درباره شیراز منتشر شد. یکی از سرگیری تخریب بافت تاریخی این شهر و دیگری، بازداشت کوتاه و سپس منع ورود مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس به محل کارش به خاطر آن‌چه هنجارشکنی در حافظیه خوانده شده است. در این ماجرا، مدیر حافظیه نیز بازداشت شد؛ صرفا به این علت که در آن‌جا آقایی از خانمی به سبک غربی خواستگاری کرده بود.

این یادداشت افزوده: «اقدام اخیر، آن‌قدر عجیب بود که علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نیز به واکنش واداشت. او که خود از نیروهای اصولگراست، نوشت: حیرت و افسوس نوع موضع‌گیری و سخنان و رفتار استاندار فارس و از آن بدتر اقدام دادستانی شیراز در جلب و بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و مدیر مجموعه تاریخی حافظیه است.

نویسنده یادداشت ادامه داده: شاید در ظاهر امر، این دو اتفاق [بازداشت مدیران میراث فرهنگی و بازگشت تخریبگران به بافت تاریخی شیراز] ربطی به هم نداشته باشند، جز این‌که هر دو در شیراز رخ داده‌اند ولی به گمانم بسیار به هم مربوطند. واقعیت این است که اشخاص و نهادهای پرذی‌نفوذی در استان فارس از حامیان تخریب بافت تاریخی شیراز برای توسعه آستانه شاهچراغ هستند و در این میان، تنها نهادی که قانونا می‌تواند از تخریب بافت تاریخی جلوگیری کند، اداره کل میراث فرهنگی است که تا کنون جسته و گریخته و بیشتر تحت فشار رسانه‌ها و افکار عمومی در برابر تخریب‌ها مقاومت کرده است. حال در نظر بگیرید که هم‌زمان با از سرگیری تخریب‌ها، مدیرکلی که ابتدا بازداشت شده، سپس توسط استاندار از ورود به محل کار خود منع و به شدت تحقیر شده و یکی از مدیرانش نیز بازداشت شد و بقیه مدیران وکارکنانش از گرفتار شدن به سرنوشت مشابهی بیمناک هستند، چگونه می‌تواند برای جلوگیری از تخریب بافت اقدام مؤثری صورت دهند؟

طرح توسعه شاهچراغ در سال‌های گذشته باعث تخریب بخش‌هایی از بافت تاریخی شیراز شده است و قرار است این طرح با تخریب بخش‌های دیگری از بافت تاریخی ادامه پیدا کند.

دیدگاه