اجرای ارکستر سمفونیک شیراز در جوار آرامگاه سعدی

  • 07 اردیبهشت 1402 - 11:51
اجرای ارکستر سمفونیک شیراز در جوار آرامگاه سعدی

آیین رونمایی از «ارکستر سمفونیک شیراز» به مناسبت بزرگداشت سعدی شامگاه چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه در آرامگاه این شاعر بزرگ با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

آرمگاه سعدی به مناسبت هفته بزرگداشت سعدی میزبان آیین رونمایی از «ارکستر سمفونیک شیراز» بود. این گروه موسیقی به رهبری ابراهیم بذرافکن به اجرای برنامه پرداخت.

تمام شهرهای فرهنگی و گردشگری نیازمند قالب هنری ارکستر سمفونیک

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شامگاه چهارشنبه ششم اردیبهشت ماه و در اواخر هفته فرهنگی هنری سعدی در جوار آرامگاه این شاعر بزرگ یک اتفاق ویژه در شیراز رقم خورد و آن اتفاق خوب رونمایی از ارکستر سمفونیک شیراز بود.

وی با بیان اینکه توجه به قالب‌های مختلف ارائه محتواهای هنری یکی از مواردی است که در عرصه فرهنگی هنری باید رقم بخورد، افزود: قالب ارکستر سمفونیک یکی از قالب‌های فاخری است که ترکیبی از سازهای زهی و کوبه‌ای است و جمع بزرگی از هنرمندان را در کنار هم قرار می‌دهد و در مجموع یک موسیقی فاخر را به مردم ارایه می‌دهد.

او با اعتقاد به اینکه تمام شهرهای فرهنگی و گردشگری به این قالب از موسیقی نیاز دارند، بیان کرد: هنرمندان ارکستر سمفونیک شیراز در سه سال گذشته تمرینات مستمری داشتند و از تجربه اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی فارس و کشور بهره بردند.

قانعی اضافه کرد: امروز فرصت را مغتنم دیدیم تا از هنر این هنرمندان رونمایی کنیم؛ امیدواریم این فعالیت‌های فرهنگی هنری که در قالب‌های متعدد و متنوع ارائه می‌شود در نهایت موجب ارتقا هنر و فرهنگ و ادب شهر شیراز شود.

هزینه بالای سازهای ارکستر سمفونیک

وی با بیان اینکه خرید سازهای مربوط به ارکستر سمفونیک هزینه بالایی دارد، گفت: برخی از این سازها بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد. خوشبختانه بخشی از این سازها توسط هنرمندان این گروه و با همکاری طراحان و صنعتگران شیرار ساخته شده است؛ هنرمندان این گروه اراده کردند، حمایت‌ها از نهادهای مختلفی صورت گرفته و فضای تمرینی برای آنها فراهم شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم عرصه فرهنگ و هنر را ارتقا دهیم و این ارتقا به گونه‌ای باشد که در نهایت مردم در عرصه فرهنگی هنری به سمت مفاهیم دقیق‌تر معرفتی سوق پیدا کنند. امیدوارم بتوانیم کارنامه خوبی در این زمینه بر جا بگذاریم.

ظرفیت‌های هنری مغفول مانده شیراز

محمدعلی چوبینی رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم با بیان اینکه امشب شبی به یادماندنی برای مردم شیراز و اهالی هنر است، گفت: برگزاری این رویداد اتفاق خوبی است و امشب می‌تواند در تاریخ هنر شیراز یک شب درخشان باشد.

وی ادامه داد: بدون شک ما میراث دار هنر بزرگان این شهر هستیم و قطعا آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد که برای آینده چه کرده‌ایم.

چوبینه با اعتقاد به اینکه این شهر ظرفیت‌های هنری بسیاری دارد که مغفول مانده است، یادآور شد: باید تلاش بیشتری کنیم تا این ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم و از آن بهره ببریم و شهر شیراز را به جایگاه واقعی در عرصه هنر برسانیم.

راه‌اندازی ارکستر سمفونیک از سال ۹۸

ابراهیم بذرافکن رهبر ارکستر سمفونیک فارس با بیان اینکه این ارکستر سمفونیک از سال ۹۸ راه‌اندازی شده است، گفت: از سال ۱۴٠۱ تمرین‌ها را آغاز کردیم و در نهایت پس از چندین اجرا در شهرستان‌های مختلف امشب به صورت رسمی از ارکستر سمفونیک بزرگ فارس رونمایی کردیم.

وی ابراز کرد: جای بسی خوشحالی است که پس از تهران، نخستین استانی هستیم که چنین ارکستر سمفونیک بزرگی را به صورت کامل راه اندازی کرده‌ایم و این رونمایی در جوار آرامگاه سعدی برگزار شد.

هنرمندان نیازمند حمایت

بذرافکن ادامه داد: هنرمندان استان فارس اکثریت نوازندگان ارکستر سمفونیک فارس را تشکیل می‌دهند و در کنار آنها، چند نوازنده از استان‌های همجوار و همچنین یک نوازنده میهمان از کشور ارمنستان نیز حضور دارند.

او با بیان اینکه هزینه تهیه و برگزاری این نوع ارکستر سمفونیک بسیار بالاست، گفت: اگر حمایت لازم از این اثر هنری صورت نگیرد برای ادامه فعالیت‌های‌مان با مشکل مواجه می‌شویم.

در این مراسم از پوستر ارکستر سمفونیک فارس با حضور هنرمندان پیشکسوت و مسئولان استانی رونمایی شد.

دیدگاه