«برگزاری مراسم تحویل‌سال در تخت‌جمشید منتظر صدور مجوز است»

  • 28 اسفند 1401 - 14:17
«برگزاری مراسم تحویل‌سال در تخت‌جمشید منتظر صدور مجوز است»

سیدموید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس درباره برنامه‌ی این اداره کل برای مراسم تحویل‌سال ۱۴۰۲ گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که مراسم سال‌تحویل در تخت جمشید برگزار شود ولی هنوز قطعی نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس که امروز یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ در یک نشست خبری سخن می‌گفت، افزود: برای برگزاری این مراسم، مراکز ذیربط باید تاییدیه‌ها را به ما بدهند؛ زمانی که قطعی شد، اعلام می‌کنیم.

محسن‌نژاد در خصوص ساعات بازدید از اماکن تاریخی شیراز و فارس در تعطیلات نوروز گفت: همان‌طور که اطلاع دارید بازدید از حافظیه حتی ۲۴ ساعته هم می‌شده ولی امسال آرامگاه‌های حافظ و سعدی حداقل تا ۱۲ شب باز هستند و سایر بناها مانند ارگ کریمخان، حمام وکیل و… حداقل تا ساعت ۹ شب باز هستند که تا ساعت ۱۲ شب در صورت استقبال باز خواهند بود.

راه‌اندازی ایستگاه‌های ۳۰۶۰ در فارس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: بر اساس آمارها ۶۰ درصد واژگونی‌های رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و به همین دلیل از آن با ۳۰۶۰ نام می‌‌برند.

او افزود: برای کاهش این حوادث در ۳۰ کیلومتری شهرها ایستگاه‌های ۳۰۶۰ برای جلوگیری از واژگونی‌ها راه‌اندازی شده. این ایستگاه‌ها باید در جای ایمن استقرار پیدا کنند تا مردم در این ایستگاه‌ها توقف کرده و استراحت کنند و آمار واژگونی‌ها کاهش یابد.

تلفن ۰۹۶۲۹؛ برای شکایت یا پیشنهادات

محسن‌نژاد با اشاره به تشکیل کمیته نظارت و بازرسی گفت: مردم می‌توانند انتقادات، شکایات یا پیشنهادات خود را در خصوص مراکز اقامتی و خدمات غذا از طریق شماره ۰۹۶۲۹ اطلاع دهند.

او همچنین از راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری خبر داد که از مراکز اسکان، مسافران نوروزی را به جاذبه‌های گردشگری منتقل می‌کنند و باز می‌گردانند.

بلیط بازدید از امکان تاریخی را به صورت اینترنتی خریداری کنید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس همچنین به مسافران توصیه کرد که بلیط بازدید از مراکز تاریخی را از طریق سایت تفریحاتی یا اپلیکشن موبایلی تاپ تهیه کنند تا ازدحام و صف جلوی این مراکز کمتر شود.

محسن‌نژاد در خصوص استقرار راهنمایان گردشگری در اماکن تاریخی گفت: معمولا از سه نوع راهنمای گردشگری بهره می‌بریم، یکی راهنمایانی که همیشه در اماکن تاریخی مانند مجموعه‌های تخت‌جمشید و زندیه مستقر هستند. دیگری راهنمایان افتخاری هستند که به صورت داوطلبانه به راهنمایی مردم می‌پردازند.

او افزود: همچنین برای مکان‌هایی که راهنمایان گردشگری رغبتی برای حضور در آن‌ها ندارند با پرداخت هزینه تلاش کردیم راهنماها را در آن مکان‌ها مستقر کنیم.

به گفته محسن‌نژاد، ۱۸۰ نفر راهنمای گردشگری در اماکن تاریخی استان فارس مستقر هستند.

نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی فارس، هتل زندیه شیراز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه یگان حفاظت در اماکن تاریخی و فرهنگی در ایام نوروز ممکن است تا پنج برابر افزایش پیدا کند، گفت: به عنوان مثال در ایام نوروز ۲۵ نفر یگان حفاظت در حافظیه مستقر هستند چراکه حافظیه در یک روز ممکن است ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر بازدید کننده داشته باشد.

برپایی نوروزگاه‌ها در فارس

او از راه‌اندازی ۳۰ بازارچه صنایع دستی در فارس و همچنین برپایی نوروزگاه‌ها در شیراز و برخی شهرستان‌های استان خبر داد و افزود: نوروزگاه به سنت‌های نوروزی این مرز و بوم می‌پردازد.

محسن‌نژاد درباره آمار اسکان مسافران نوروزی در فارس گفت: از ۱۶ اسفندماه تا پایان ۲۶ اسفندماه ۱۴۴هزار و ۴۵۳ نفر در اماکن اقامتی استان اسکان یافته‌اند که از این تعداد حدود ۹۷ هزار و ۸۸۱ نفر در شهر شیراز اسکان یافته‌اند.

آمار سرمایه‌گذاری گردشگری در فارس

او در بخش دیگری از سخنانش در خصوص سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری ۱۷۳ موافقت اصولی با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال سه هزار و ۶۰۰ نفر صادر شده و در همین سال ۴۲ مجوز ایجاد با ارزش سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۷۵۳ نفر صادر شده است.

دیدگاه