تندیس جایزه کتاب سال فارس رونمایی شد

  • 10 اسفند 1401 - 12:23
تندیس جایزه کتاب سال فارس رونمایی شد

محمدرضا نسب عبداللهی: تندیس جایزه کتاب سال فارس در نشستی با حضور تعدادی از مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رونمایی شد.

در این نشست که «غلامرضا خوش‌اقبال معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس»، «سیدشهاب‌الدین میرباقری رئیس گروه امور رسانه‌ای» و «نیره محمدی رئیس امور فرهنگی این اداره کل» حضور داشتند ضمن رونمایی از تندیس جایزه کتاب سال فارس، اعلام شد که آیین پایانی و معرفی برگزیدگان این جایزه ساعت ۱۶ یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در تالار حافظ شیراز برپا خواهد شد.

از راست: نیره محمدی رئیس امور امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، غلامرضا خوش‌اقبال معاون فرهنگی اداره کل و سیدشهاب‌الدین میرباقری رئیس گروه امور رسانه‌ای این اداره کل

خوش‌اقبال در این نشست خبری که چهارشنبه ۱۰ اسفند برگزار شد، گفت: ۷۰۰ عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه کتاب سال رسید که در مرحله اول داوی ۳۴ عنوان کتاب به مرحله دوم راه پیدا کردند.

به گفته او، در مرحله اول داوری، بررسی کتاب‌ها، «غیرمحتوایی» و عمدتا بررسی جلد، صفحه‌آرایی، نوع فونت و از این دست جزییات بوده است.

خوش‌اقبال افزود: کتاب‌هایی که در مرحله اول داوری زیر ۷۰ امتیاز کسب کرده بودند به مرحله دوم راه نیافتند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: ۳۴ عنوان کتابی که به مرحله دوم رسیدند توسط ۲ یا ۳ داور در تهران مورد داوری قرار گرفتند که آثار با بیش از ۸۰ امتیاز به عنوان کتاب‌های برگزیده و آثار با ۷۰ تا ۸۰ امتیاز نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.

به گفته خوش‌اقبال، از بین ۳۴ عنوان کتاب، ۸ کتاب برگزیده و ۱۷ کتاب نیز شایسته تقدیر شده‌اند.

این مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: ۶ تن از نویسندگان برگزیده مرد و ۲ تن نیز زن هستند.

او از «تاثیرگذاری بر سطح علمی و فرهنگی استان، نوآوری در موضوع و پرداخت، رعایت استاندارد در نگارش و دستور زبان، تحلیل و استنتاج منطقی، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، زیبایی زبان و بیان، ارزش‌های فرهنگی و دینی، آراستگی کتاب (حروف‌چینی، صفحه‌آرایی و..) و تاثیرگذاری عمیق و ارتباط با مخاطب» به عنوان معیارهای داوری این دوره از جایزه کتاب سال فارس نام برد.

سومین دوره جایزه کتاب سال فارس که از روند کشوری مستقل شده در رده‌های موضوعی «کلیات، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، هنر، علوم محض، علوم کاربردی، سرگرمی، ورزش، کودک و نوجوان و ادبیات انقلاب اسلامی» شهریور امسال فراخوان داده بود.

دیدگاه