افزایش تعداد روزهای ناسالم در شیراز

  • 30 دی 1401 - 8:34
افزایش تعداد روزهای ناسالم در شیراز

براساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس، اگرچه شیراز به نسبت سایر کلانشهرهای ایران، هوایی پاک دارد، اما تعداد روزهای با هوای ناسالم برای همه گروه‌های سنی طی حدود ۱۰ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته برای شیراز بیش از ۴ برابر شده که این یک هشدار جدیست.

عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در همایش هوای پاک، ضمن بیان اینکه حفظ باغ‌ها و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نقش مهمی در حفظ هوای پاک شیراز دارد، ابراز امیدواری کرد که بتوان برنامه‌های مدونی را با همراهی مدیریت شهری شیراز برای حفظ هوای پاک این شهر دنبال کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از حفاظت محیط زیست فارس پورشیرزاد با بیان اینکه خوشبختانه در کلان شهر شیراز، وضعیت هوا قابل قبول است، گفت: شیراز طی سال ١۴٠٠ تنها دو روز پرخطر برای تمام گروه‌ها را تجربه کرد اما این آمار امسال به ٩ روز رسید.

پورشیرزاد با بیان اینکه سال گذشته شیراز تنها ١۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشت اما امسال به ٣٩ روز ناسالم افزایش یافت، افزود: حفظ باغات شهر شیراز باید اولویت مدیریت شهری باشد و البته نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از دیگر موضوعاتی است که باید در مرکز توجه و سیاستگذاری مسوولین استان باشد. 
 
پورشیرزاد عنوان کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست با توجه به وظایف ذاتی خود، کارگروه مدیریت هوای پاک در استان فارس را تشکیل داد و طی شش جلسه ای که تاکنون برگزار شده ١٩ مصوبه تاثیرگذار در حفظ هوای پاک نیز در این کارگروه به تصویب رسیده البته ١٢ مصوبه نیز در خصوص خروج کارخانه های آلاینده نیز مصوب شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: توجه به مبانی محیط زیست به عنوان یکی از مسایل حیاتی در دنیای امروز مطرح است. 

غلامرضا غلامی ادامه داد: شیراز در زمره معدود کلانشهرهایی قرار می گیرد که هنوز از هوای پاک برخوردار است و حفظ این نعمت بزرگ، یکی از مسئولیت های اصلی ماست. 

او گفت: پدیده های گرمایش زمین، تغییرت اقلیمی، آلودگی های زیست محیطی و مواردی از این دست حیات بشر را به مخاطره انداخته و این در حالی است که برخی از سازمان های جهانی هم در این زمینه سیاسی کاری می کنند.  

معاون شهرداری شیراز با بیان این که بی توجهی به محیط زیست در کشور ما در شان و اندازه های فرهنگ و اصالت های ارزشی ایرانیان نیست، افزود:  شهرداری شیراز در تلاش است تا مباحث زیست محیطی را در قسمت های مختلف رعایت کند و کمیسیون سلامت، بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی شهر شیراز با جدیت به دنبال اجرایی سازی مبانی آن است. 

غلامی خواستار تداوم روند اتشغالزایی با پاسداشت مبانی محیط زیستی شد و افزود: برخی از استان های صنعتی در عمل به این نتیجه رسیده اند که فرآیند توسعه صنعتی با چشمان بسته و بدون حفظ منابع طبیعی ویران کننده است و ضربات مهلکی را بر پیکره سلامت جامعه وارد می کند.

ایوب کریمی جشنی، از اساتید دانشگاه شیراز در این همایش با اشاره به صنایع آلاینده کلانشهر شیراز، گفت: منابع عمده آلودگی شامل منابع متحرک چون خودرو ها و سایر وسایل نقلیه عمومی و منابع ثابت مانند صنایع مصارف خانگی تجاری و عمومی پمپ بنزین‌ها، پایانه های اتوبوسرانی درون و برون شهری، ایستگاه های راه آهن، فرودگاه ها و نیروگاه ها هستند که از منابع اصلی آلاینده هوا به شمار می روند و بیشترین سهم از آلایندها را در بر می گیرند.

کریمی جشنی گفت: منابع متحرک هم از طریق احتراق و گازهای خروجی از اگزوز خودروها و هم از طریق سایش تایر در سطح جاده ها و ترمز گرفتن و همین طور در زمان استارت زدن خودرو ها هوا را آلوده می کنند. 

این استاد دانشگاه شیراز با توجه به بیشترین سهم آلایندگی از طریق منابع متحرک در اولویت قرار دادن مدیریت این دسته از منابع در برنامه ریزی ها را ضروری دانست. 

دیدگاه