خانه نصیرالملک مرمت می‌شود

  • 04 دی 1401 - 14:27
خانه نصیرالملک مرمت می‌شود

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از مرمت خانه نصیرالملک در شیراز با اعتبار بیش از ۲ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید مؤید محسن‌نژاد امروز ۴ دی‌ماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: عملیات مرمت خانه نصیرالملک شیراز توسط استادکاران سنتی بااعتباری بالغ‌بر ۲میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال در دست اجراست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: استحکام‌بخشی، تعمیرات و مرمت پوشش تیر و آجر راهرو طبقه همکف ساختمان ضلع شمالی، تعمیرات و مرمت تزئینات آجری بخش فوقانی نمای خارجی ضلع شمالی در حال انجام است.

محسن‌نژاد تصریح کرد: خانه نصیرالملک یکی از خانه‌های دوران قاجاریه است که در محله گود عربان در مجاورت خیابان لطفعلی‌خان زند و کنار مسجد نصیرالملک واقع‌ شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: این خانه بخشی از مجموعه بزرگ جلوخان (فضایی شبیه به میدان)، حمام، آب‌انبار و مسجد بوده که توسط حاجی میرزا حسنعلی‌خان نصیرالملک، فرزند سوم حاجی قوام‌الملک و از حاکمان فارس در دوره قاجاریه ساخته‌ شده است.

محسن نژاد تصریح کرد: منزل نصیر الملک دارای زیرزمین وسیع و پیچ در پیچی است که قوس‌ها و نورگیرهای مشبک سنگی زیبایی دارد. این مشبک‌های سنگی به همراه تزئینات پیچک و گلدان، ارسی‌های گره چینی با شیشه‌های رنگی، طاق‌های اطراف و حوض مستطیل شکل بزرگ مقابل تالار، به این بنا زیبایی منحصربه‌فردی بخشیده است.

او ادامه داد: تزئینات گچ و آینه، عمده‌ترین تزئینات منزل نصیرالملک را تشکیل می‌دهد. اتاق‌های طبقه دوم دارای دو ردیف طاقچه با تزئینات گچ و آینه است. تالار و اتاق‌ها شامل طاقچه‌ها، روف‌ها با تزئینات گچ و آینه با نقوش ترکیبی ایرانی و اروپایی است. سقف بنا در هر دو طبقه به صورت تخت کوبی و دارای نقاشی‌هایی به سبک اروپایی است.

دیدگاه