تولید فرش دستباف فارس کاهش چشمگیری داشته است

  • 16 شهریور 1401 - 15:24
تولید فرش دستباف فارس کاهش چشمگیری داشته است

عضو کارگروه فرش دستباف فارس مدعی شد که تولید این کالا در این استان نسبت به سال‌های قبل بالغ بر ۵۰ درصد کاهش داشته است.

علی‌اصغر مصطفوی چهارشنبه ۱۶ شهریور در جمع خبرنگاران، گفت: پروسه سخت تولید، نبود حمایت دولتی، افزایش شدید قیمت مواد اولیه، به صرفه نبودن صادرات به دلیل بخشنامه‌های ارزی و برخوردار نبودن از معافیت مالیاتی و … از دلایل عمده موثر در کاهش تولید فرش فارس است. 

عضو کارگروه فرش دستباف استان فارس گفت: صنعت فرش با وجود پتانسیل‌های بسیار بالا در عرصه تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و سرمایه گذاری به حال خود رها شده است.

او با بیان اینکه باید بستری فراهم کرد تا سپرده‌های سرگردان و تسهیلات ارزان قیمت به سمت سرمایه گذاری در حوزه تولید فرش سوق داده شود، افزود: سرمایه گذاری در صنعت فرش، از یک سو اقدامی معنوی، هویتی و فرهنگی و از یک سو تلاشی برای رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده و فراهم کردن بستر اشتغال‌زایی است.

مصطفوی با بیان اینکه در صنعت فرش شاهد یک زنجیره شامل پشم چینی، نخریس، رنگرزی، بافت و در نهایت عرضه به بازار هستیم، گفت: در حال حاضر ۱۷۵ هزار بافنده زن در استان فارس به کار تولید فرش دستباف مشغول هستند.

او با اشاره به اینکه در فارس بافنده فرش آقا نداریم و به دلیل تولید فرش در خانه‌ها، بافت فرش در سایزهای بزرگ بسیار محدود است، لزوم ایجاد کارگروه‌های تولید فرش در نقاط مختلف استان فارس را راه‌کاری برای رونق دوباره این صنعت و بهره‌گیری از عواید اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این اقدام، دانست.

مصطفوی ادامه داد: در حال حاضر در فارس عمده تولید فرش مبتنی بر ۳ نوع بافت ریزبافت قشقایی، گبه و بافت گلیم و گبه است و لذا شناسنامه دار کردن این تولیدات از ضروریاتی است که باید به جد دنبال شود.

عضو کارگروه فرش دستباف استان فارس کشورهای آمریکا و آلمان را بازارهای اصلی صادرات فرش ایرانی برشمرد و با بیان اینکه تلاش برای یافتن بازارهای جدید و تولید و عرضه متناسب با نیازسنجی بازار هستیم، گفت: در استان فارس هر بافنده به ازای ۴ تا ۵ ساعت کار روزانه، درآمدی حدود ۵ میلیون تومان در ماه کسب می‌کنند.

دیدگاه